Työsuojeluvaalit 2021

Työsuojeluvaalit syksyllä 2021, osallistu!

Työsuojeluvaalit järjestetään tulevana syksynä kaikilla sektoreilla.
Työsuojelutoimijat valitaan vuosiksi 2022-2023 (kirkko ja kunta-ala 2022-2025). Jytyläisiä tarvitaan sekä ehdokkaiksi että äänestämään!

Työturvallisuudesta vastaa työnantaja ja työntekijä yhdessä. Työnantajalla (esimies) on työsuojeluvastuu, mutta velvoitteita on myös työntekijällä. Työsuojeluvaltuutettu on henkilöstönedustaja työsuojelun yhteistoiminnassa (mm. työsuojelutoimikunta). Työsuojeluvaltuutettu neuvoo, tukee ja auttaa työntekijöitä kaikissa työntekijän turvallisuuteen, terveyteen ja työhyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Työsuojeluvaltuutettu on oikeutettu koulutukseen työajalla ja työnantajan kustannuksella. Jyty tarjoaa myös koulutusta ja tukea tehtävän hoitamisessa.

Jos olet kiinnostunut työsuojeluvaltuutetun tehtävästä, ota yhteyttä nykyiseen työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen tai yhdistykseesi. Lisätietoja saat myös liitosta: Yksityinen sektori (Päivi Salin), kunta-ala (Marko Heikkinen) ja kirkko (Anne Sarvi).

Vaaliohjeet Työturvallisuuskeskuksen nettisivuilla: Työsuojelun yhteistoiminta