Yksityinen terveyspalveluala

​Terveyspalvelualan työehtosopimus on yleissitova. Sitä noudatetaan terveydenhuoltoalan yksityisissä toimipaikoissa. Yksityinen terveyspalveluala käsittää mm. yksityiset sairaalat, lääkäriasemat, kuntoutuslaitokset, terveyskylpylät, fysikaaliset hoitolaitokset, lääketieteelliset laboratoriot ja tutkimuslaitokset, röntgenlaitokset ja työterveyshuollon yksiköt. Yksityisiä terveyspalveluja voivat tuottaa yritykset, säätiöt ja yhdistykset.

Jytyn jäsenet toimivat yksityisellä terveyspalvelualalla mm. sairaala-, hoito- ja toimistoalan perustehtävissä, joissa yleisempiä ammattinimikkeitä ovat osastonsihteerit, lähihoitajat, ohjaajat, kodinhoitajat, asiakaspalvelijat, välinehuoltajat ja avustajat.

Jyty neuvottelee Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta ja kuuluu Terveyspalvelualan Unioni -nimiseen neuvottelujärjestöön. Terveyspalvelualan Unionilla on omat nettisivut osoitteessa www.terveyspalvelualanunioni.fi/