AVAINTES

Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimusta (AVAINTES) noudatetaan kuntien ja kuntayhtymien määräysvallassa oleviin osakeyhtiöihin ja säätiöihin sekä kuntien palveluita tuottaviin yksityisiin yhtiöihin, yhdistyksiin, osuuskuntiin ja säätiöihin.

AVAINTES:n soveltamisala kattaa mm. hallinto- ja toimistohenkilöstön, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä teknisen henkilöstön. Sopijaosapuolina Avaintan työehtosopimuksessa ovat Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry, Ammattiliitto Jyty ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry ja Tekniikka ja terveys KTN ry.

Avaintyönantajat AVAINTA ry:n ylimääräinen kokous päätti 27.10.2023, että yhdistyksen hallitus ryhtyy selvittämään yhdistyksen lakkauttamista. Yhdistyksen toiminnan on tarkoitus lakata vuoden 2024 loppuun mennessä. Päätös yhdistyksen lakkauttamisesta tehdään keväällä 2024.

AVAINTES:ta noudattavat työnantajat noudattavat sopimusta sopimuskauden loppuun asti. Sopimus on voimassa vähintään 30.4.2024 asti. Sopimuskautta todennäköisesti jatketaan vuodella, 30.5.2025 asti.

Lue lisää AVAINTAn tilanteesta Jytyn tiedotteesta.