Työsuhde

​​​Työsuhteissa noudatetaan virka- ja työehtosopimuksia sekä työelämän lainsäädäntöä. Jyty solmii työehtosopimuksia julkisilla aloilla kunnissa ja seurakunnissa sekä yksityisillä aloilla. Sopimuksilla sovitaan muun muassa, mitä työstä kuuluu vähintään maksaa, millaiset ovat työajat ja miten määräytyvät vuosiloma- ja sairauslomaoikeudet.

Työsuhteeseesi sovellettava työehtosopimus kirjataan yleensä työsopimukseen. Voit myös kysyä sinuun sovellettavasta työehtosopimuksesta omalta esimieheltäsi tai työ​paikkasi Jytyn luottamusmieheltä.

Työttömyyteen (mm. päivärahat ja vuorottelukorvaus) liittyviä asioita hoidetaan työttömyyskassassa (www.jytk.fi)​.

Tällä työsuhde-sivustolla kerrotaan Jytyn sopimista työehtosopimuksista, työelämän lainsäädännöstä, palvelussuhteesta, työelämän kehittämisestä, työsuojelusta, yhteistoiminnasta, tutkimuksista ja tilaistoista, usein esitetyistä edunvalvonnan kysymyksistä sekä Kunta-alan kehittämishankkeesta Kuntekosta.

Tutustu työsuhdeasioihin:

Työsuhteista lisätietoja liittojen yhteisistä oppaista: