Työsuhde

​​​Työ- ja virkasuhteissa noudatetaan työsopimuksen tai viranhoitomääräyksen ohella virka- ja työehtosopimuksia sekä työelämän lainsäädäntöä. Jyty solmii virka-ja työehtosopimuksia julkisilla aloilla kunnissa ja seurakunnissa sekä yksityisillä aloilla. Sopimuksilla sovitaan muun muassa, mitä työstä kuuluu vähintään maksaa, millaiset ovat työajat ja miten määräytyvät vuosiloma- ja sairauslomaoikeudet.

Työsuhteeseesi sovellettava virka- tai työehtosopimus kirjataan yleensä työsopimukseen tai viranhoitomääräykseen. Voit myös kysyä sinuun sovellettavasta työehtosopimuksesta omalta esimieheltäsi tai työ​paikkasi Jytyn luottamusmieheltä.

Työttömyyteen (mm. päivärahat ja vuorottelukorvaus) liittyviä asioita hoidetaan työttömyyskassassa (www.jytk.fi)​.

Tällä työsuhde-sivustolla kerrotaan Jytyn sopimista työehtosopimuksista, työelämän lainsäädännöstä, palvelussuhteesta, työelämän kehittämisestä, työsuojelusta, yhteistoiminnasta, tutkimuksista ja tilaistoista, usein esitetyistä edunvalvonnan kysymyksistä sekä Kunta-alan kehittämishankkeesta Kuntekosta.

Tutustu työsuhdeasioihin:

Työsuhteista lisätietoja liittojen yhteisistä oppaista: