Kesä, kärpäset ja kesäleirit!

Monen nuoriso- ja järjestötyötä tekevän kesään kuuluvat leirit hyvin olennaisena osana työtä. Partiotoiminnassa leirit tehdään pääasiassa vapaaehtoisvoimin, mutta isommille leireille tarvitaan myös työntekijäpanosta. Kysyimme kahdelta tänä kesänä leirille lähtevältä partiotyöntekijältä heidän ajatuksiaan leirityöstä. Lisäksi jututimme kuntien nuorisotyössä työskentelevien kokemuksia kesäleireistä.

Sari Tapio, Lapin Partiolaiset

Kerro itsestäsi, kuka olet, missä työskentelet, jotain muuta mitä haluat kertoa?

Olen Sari Tapio ja toimin Lapin Partiolaiset ry:n järjestösihteerinä. Työnkuva on erittäin monipuolinen hallinnosta ja toimiston arjen pyörittämisestä leirityöhön, tapahtumiin sekä koulutuksiin. Elämä on kuljettanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Hämeestä askel kerrallaan kohti pohjoista Suomea. Lappiin tulin töihin puoleksi vuodeksi, ja nyt neljä vuotta myöhemmin paikalliset ihmiset ja luonto ovat vieneet sydämen mennessään. Vapaa-aika kuluu sulanmaan aikana vaeltaessa ja juostessa, talvella hiihtäessä. Niin partiossa kuin vapaalla lempisanontojen joukosta löytyy: "Hyvä ruoka, parempi mieli".

Mille leirille lähdet töihin ja koska? Mikä on roolisi tuolla leirillä?

Lähden Lapin partiolaisten piirileiri Kajahukselle Kemijärven Sarriojärvelle 23.7. alkaen. Kokonaisuudessaan leiri kestää viikon, mutta mie olen työntekijän roolissa paikalla 3 päivää. Leirillä kohtaan lippukuntatoimijoita, keskustellaan partion ajankohtaisista asioista, jaetaan huolia ja murheita sekä keksitään yhdessä ratkaisuja mieltä painaviin kysymyksiin. Kouluttajan roolissa pääsen ohjaamaan ihmisiä esimerkiksi jäsenrekisterin käyttöön.

Parasta leireissä oman työsi kannalta?

Parasta leireissä on ehdottomasti tuttujen partiojohtajien tapaaminen ympäri Lappia. Toiminta-alueemme on laaja, ja lippukunnat usein satojen kilometrien päässä toisistaan, joten johtajia ei työntekijänä pääse tapaamaan turhan usein. Leireillä vallitsee aina omanlaisensa iloinen ja yhteisöllinen ilmapiiri, josta saa energiaa ja intoa työntekoon myös leirin päätyttyä. Usein isojakin asiakokonaisuuksia saadaan leirien ja tapahtumien yhteydessä näppärästi eteenpäin, sillä ihmisten kanssa kasvotusten työskentely on aina tehokkaampaa, kuin skype-palavereissa istuminen.

Harvassa työpaikassa pääsee nukkumaan omassa teltassa tai riippumatossa. Kesäyöhön onkin mukava nukahtaa tuulen havistessa puissa ja aamulla saa herätä lintujen lauluun. Päivä lähtee hyvin käyntiin kannon nokassa kahvikuksallisen kanssa.

Leireillä luodaan ystävyyttä yli lippukunta- ja piirirajojen ja omaan tekemiseen löytyy työntekijänäkin uusia näkökulmia, kun pääsee vaihtamaan ajatuksia muiden kanssa.

Mikä on mielestäsi kurjinta leirityössä?

Jos oikein sataa ja on kylmä, saattaa pidemmän päälle harmittaa. Pitkään leirillä ollessa alkaa myös ajoittain kaivata omaa aikaa, varsinkin jos on kova hyttyskesä.

Terveisiä muille leirityötä tekeville?

Muista pakata villasukat ja varapäre! 😊

Joni Heikkinen, Järvi-Suomen Partiolaiset

Nimeni on Joni Heikkinen ja työskentelen Suomen Partiolaisten alaisuudessa, Järvi-Suomen Partiolaisten piirin alueella. Työskentelen Kuopiosta käsin. Työtehtäväni ovat mm. piirin koulutusten ja tapahtumisen järjestämistä yhdessä vapaaehtoisten kanssa, jäsenrekisterin käytön tukemista ja ylläpitoa sekä erilaisten projektien tukemista.

Mille leirille lähdet töihin ja koska? Mikä on roolisi tuolla leirillä?

Kesällä työskentelen Järvi-Suomen Partiolaisten piirileirillä Ryske'19. Leiri järjestetään 24.– 31.7.2019 Nurmeksessa. Tehtäväni leirillä ovat mm. tukea vapaaehtoisten työskentelyä sekä johtamista, toimia häirintäyhdyshenkilönä sekä auttaa haasteita tuottavien asioiden ratkaisemisessa. Toimin siis vähän joka paikan höylänä.

Parasta leireissä oman työsi kannalta? Entä kurjinta?

Parasta leireissä on nähdä nuorten pitkäjänteisen työskentelyn tuottamat onnistumiset sekä elämykset. Kurjinta leirityössä on se, että jäätelöä ei ole aina lähistöllä kun sitä kaipaisi.

Terveisiä muille leirityötä tekeville?

Nauttikaa leireistä ja luokaa nuorille ikimuistoisia elämyksiä ja kokemuksia!

Miia Koljonen, Hämeenlinna

Kuka olet? Monta päivää vuodessa leireilet keskimäärin?

Miia Koljonen, nuorisotyöntekijä Hämeenlinnassa. Leireilen vuodessa keskimäärin 18 päivää.

Millaisia leirejä teillä järjestetään?

Päivä- ja yöleirejä alakouluikäisille, telttaleirejä ja lan-leirejä yläkouluikäisille, koulunuorisotyön yhtenä osa-alueena minulla on lisäksi Jopo-luokan (9. lk) leirikoulutoiminta.

Millainen työmuoto leirit on?

Leirityö on osallistavaa elämystoimintaa. Lapsi ja nuori tulee kohdatuksi täysin erilaisessa ympäristössä kuin esim. koulussa tai nuorisotilalla. Leirillä ryhmäydytään ja syvennetään ryhmätyötaitoja sekä tehdään yhdessä mielekkäitä juttuja. Kesäleirit tarjoavat lasten ja nuorten kesäloman viettoon mukavaa vaihtelua.

Parhaimpia leiritekemisiä?

Kaikki mistä lapset ja nuoret saavat onnistumisen elämyksiä ja tunteita, kannustusta, naurua ja iloa. Loistavia lajeja mm. Afrikan tähti livepelinä, bingosuunnistus, melonta, uinti, nuotiolettujen paisto, erilaiset pelit ja kesäkuumalla vesisota.

Marita Minkkinen, Hollola

Kuka olet? Monta päivää vuodessa leireilet keskimäärin?

Marita Minkkinen, nuoriso-ohjaaja Hollolassa. Leireilen vuodessa keskimäärin 20 päivää.

Millaisia leirejä teillä järjestetään?

Päivä- ja yöleirejä alakouluikäisille, Nuotta-valmennusleirejä etsivän nuorisotyön nuorille, Jopo-leiri 9-luokkalaisille ja Kansainvälisiä yhteistyöprojektileirejä.

Millainen työmuoto leirit on?

Leirityö on kohtaamistyötä parhaimmillaan. Yhdessä tehden ja kokien ryhmäydytään ja saadaan ikimuistoisia kokemuksia. Leirityö on myös yksi palvelumuoto perheille, sillä tuetaan perheiden arkea tarjoamalla turvallista ja mielekästä toimintaa pienille koululaisille loma-aikoina.

Parhaimpia leiritekemisiä?

Kaikki mikä saa osallistujat kokemaan iloa ja onnistumisia. Nuotioletut, onginta, jousiammunta, sumopaini, vesisota tai vaikka suurin purkkapallo- tai paperilennokinheittokisa.