Kirjastoala

Suomalaisen kirjastolaitoksen kansansivistyksellinen perinne ulottuu lähes 150 vuoden päähän. Tietoyhteiskuntakehityksen myötä ala muuttuu jatkuvasti. Kirjastoverkostojen rakentaminen, sähköisen aineiston mahdollisuudet ja kansalaisten tarpeet - mukaan lukien maahanmuuttajien kotouttaminen - luovat kunnalliselle kirjastoalalle koko ajan uusia rooleja ja tehtäviä.  Työllistyminen alalla edellyttää erityisiä tutkintoja; tieto- ja kirjastoalan perus- tai ammattitutkintoa tai korkeakoulututkintoja, joihin sisältyy kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Jyty on kirjastoalan ja sen koulutettujen ammattilaisten vahva edunvalvoja. Kirjastoalalla noudatetaan yleisestä kunnallista virka- ja työehtosopimusta.

Ajankohtaista kirjastoalalla

Kirjastoalan jäsenkysely koronatilanteen vaikutuksista kirjastoissa

Koronaviruksen vuoksi useissa kirjastoissa päädyttiin lomautuksiin tai palkanmaksun keskeytyksiin. Työtä kuitenkin oli tarjolla vaikka kirjastot olivat suljettuina parin kuukauden ajan. Lue oheisesta linkistä kooste kyselytuloksista.
Lue lisää: Kirjastoalan jäsenkysely koronatilanteeseen liittyen

Kirjastoautopäivät siirtyvät vuodelle 2021

Suomessa vallitsevien rajoitusten ja koronaepidemian takia Kirjastoautopäivät siirrettiin pidettäväksi ensi vuonna 5.-7.8.2021 Kouvolassa.
Lue lisää: Kirjastoautopäivät 2021

Kirjastoalan tutkimus 2019

Jyty oli mukana kirjastoalan laajassa tutkimuksessa keväällä 2019. Kysely suunniteltiin kirjastoalan ammatillisten ja aatteellisten järjestöjen yhteistyönä (Minerva-ryhmä) ja sen toteutti tutkimusyritys Pentagon Insight. Kyselytulokset löytyvät alla olevien linkkien kautta:
Tiivistelmä:
Kirjastoalan työntekijätutkimus - lyhennelmä.pdf

Koko laaja raportti: Kirjastoalan työntekijätutkimus.pdf

Kirjastotilastoja A4-infografiikkana käyttöönne

Yleisten kirjastojen tilastoista on käytössä ydinlukujen graafinen esitys. Helsingin Vallilan kirjaston Antti Elomaa on luonut visuaalisen ilmeen luvuille. Graafiset esitykset ovat tulostettavissa ja käytettävissä verkkosivuilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tiedot ovat vuodelta 2018.
Lue lisää: Tilastografiikka

Tapahtumia