Ammattialatoiminta

Ammattiliitto Jyty kehittää jäsentensä ammatillista osaamista, identiteettiä ja yhteisöllisyyttä sekä vahvistaa edustamiensa alojen tunnettuutta ja arvostusta työmarkkinoilla. Jytyläisiä toimii kunta-alalla, yksityisellä sektorilla, järjestöissä ja seurakunnissa. Jytyläisiä ammattinimikkeitä on kaikkiaan noin 2000. Jäsenistön suurimpia ammattialoja ovat  sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ict-työ, nuoriso- ja  järjestötyö, sosiaali- ja terveysala, kirjastoala sekä kasvatus ja koulutus.

Työntekijät järjestäytyvät ammatillisesti liittymällä ammattiliittoihin. Jytyssä ammatillista toimintaa organisoivat eri ammattialojen työryhmät, jotka koostuvat liiton asiantuntijajäsenistä ja työntekijöistä. Työryhmien esittelyt löydät alta kunkin ammattialan omalta sivulta.

Jytyn ammattialaryhmien toiminta koostuu monenlaisesta sisällöstä. Kehitämme jäsenten ammatillista osaamista järjestämällä erilaisia ammatillisia koulutuksia ja tilaisuuksia, kuten ammatilliset opintopäivät, webinaarit ja opiskelijatilaisuudet. Olemme aktiivisesti mukana yhteistyökumppaneina ammatillisilla messuilla ja tapahtumissa. Teemme ammatillista vaikuttamista esimerkiksi kirjoittamalla mielipidekirjoituksia ja kannanottoja mediaan. Vaikutamme ammattialoihin koskevaan lainsäädäntöön sekä tuemme liiton edunvalvontatyötä. Toiminnasta tiedotetaan uutiskirjeitse, koulutus- ja tapahtumakalenterissa, Jyty-lehdessä sekä nettisivujen ammattialakohtaisilla sivustoilla, joihin pääset alla olevista kuvakkeista.

Oletko sinä uusi Ammattiliitto Jytyn ammattialaryhmän asiantuntijajäsen?

Oletko sinä kirjastoalan konkari, nuoriso- ja järjestötyön moniosaaja tai tunnetko sosiaali- ja terveysalan kuin omat taskusi? Oletko kenties sihteeri- ja hallintotyön, ICT-alan tai asiantuntijatyön virtuoosi tai löytyykö sinusta kasvatuksen ja koulutuksen alan visionääri? Mikäli joku edellä mainituista herätti sinussa kipinän ja vastasit kyllä, olet etsimämme henkilö. Haemme jytyläisiä jäseniä liittomme ammattialaryhmien asiantuntijajäseniksi vuosille 2022–2023. Haku tapahtuu täyttämällä hakulomake 19.11.2021 mennessä.

Sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ICT-työ

Asiat tuppaavat järjestymään. Eivät tosin itsestään. Kaiken takana on nimittäin aina joku, joka hoitaa ja järjestää.
Tutustu sihteeri-, hallinto-, asiantuntija- ja ICT-työhön!

Nuoriso- ja järjestötyö

Onneksi on heitä, jotka huolehtivat tarpeen tullen toistenkin asioista. Heitä, jotka uskovat sekä itseensä että muihin.
Tutustu nuoriso- ja järjestötyöhön!

Sosiaali- ja terveysala

Jos lapsi huutaa, he tarjoavat syliään. Jos nuori tai aikuinen tarvitsee tukea, he ojentavat kätensä. Jos vanhus kaipaa kuuntelijaa, he istuvat alas. Tutustu sosiaali- ja terveysalan työhön!

Kirjastoala

Maailma on täynnä kysymyksiä. Onneksi on myös vastauksia. Pitää vain tietää, mistä etsiä. Ja jos ei tiedä, kannattaa kysyä heiltä, jotka tietävät. Tutustu kirjastoalan työhön!

Kasvatuksen ja koulutuksen ammattiala

Kaikki oppilaat tarvitsevat tukea. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Kaikki sitä myös saavat, sillä läheltä löytyy heitä, jotka välittävät. Tutustu kasvatuksen ja koulutuksen työhön!