Kirjastoala

Maailma on täynnä kysymyksiä. Suuria ja pieniä. Yksi etsii tietoa, toinen elämälleen suuntaa. Kolmas hakee mielenrauhaa, neljäs iloa ja inspiraatiota. Onneksi on myös vastauksia. Pitää vain tietää mistä etsiä. Ja silloin kun ei tiedä, kannattaa kysyä heiltä, jotka tietävät. Heiltä, joiden elämäntyö on auttaa ja opastaa. Keitä he sitten ovat? Kirjastojen henkilökuntaa. Hyvän työn tekijöitä. Lue heistä ja heidän työehdoistaan lisää oheisesta oppaasta.

Suomalaisen kirjastolaitoksen kansansivistyksellinen perinne ulottuu lähes 150 vuoden päähän. Tietoyhteiskuntakehityksen myötä ala muuttuu jatkuvasti. Kirjastoverkostojen rakentaminen, sähköisen aineiston mahdollisuudet ja kansalaisten tarpeet - mukaan lukien maahanmuuttajien kotouttaminen - luovat kunnalliselle kirjastoalalle koko ajan uusia rooleja ja tehtäviä.  Työllistyminen alalla edellyttää erityisiä tutkintoja; tieto- ja kirjastoalan perus- tai ammattitutkintoa tai korkeakoulututkintoja, joihin sisältyy kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Jyty on kirjastoalan ja sen koulutettujen ammattilaisten vahva edunvalvoja. Kirjastoalalla noudatetaan yleisestä kunnallista virka- ja työehtosopimusta.

Kirjastoalan jäsenpaneeli

Pilotoimme jäsenpaneelia kirjastoalan jäseniemme kanssa vuoden 2019 ajan. Jäsenpaneeli toimii sähköisellä alustalla. Jäsenpaneelissa käymme vuorovaikutteista keskustelua liiton ja jäseniemme välillä. Jäsenpaneeli on yksi tapa kehittää toimintaamme ja olla entistä jäsenlähtöisempiä toiminnassamme. Kaikki kirjastoalalla työskentelevät jäsenemme ovat tervetulleita mukaan paneeliin. Mukanaolo ei sido sinua mihinkään ja voit olla juuri niin aktiivinen kuin itsellesi sopii. Jos haluat mukaan jäsenpaneeliin niin ole yhteydessä Mari Huuhtaseen.

Lue lisää: Jytyn kirjastoalan opas 2019 (pdf)​

Kirjastotilastoja A4-infografiikkana käyttöönne

Vuoden 2018 yleisten kirjastojen tilastoista on käytössä ydinlukujen graafinen esitys. Helsingin Vallilan kirjaston Antti Elomaa on luonut viime vuoden tapaan visuaalisen ilmeen luvuille. Graafiset esitykset ovat tulostettavissa ja käytettävissä verkkosivuilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Lue lisää: Tilastografiikka

Ajankohtaista kirjastoalalta