Hallitus arvioi maanantaina 15. kesäkuuta saamansa tilannekuvan perusteella,
että koronavirusepidemia on hallittavissa viranomaisten säännönmukaisin
toimivaltuuksin. Valtioneuvosto antaa vielä tänään yleisistunnossaan
valmiuslain toimivaltuuksien käytön kumoamisasetukset ja toteaa, että maassa
eivät enää vallitse valmiuslain 3 §:ssä tarkoitetut poikkeusolot.
Kumoamisasetukset ja poikkeusolojen päättyminen tulevat voimaan huomenna
tiistaina 16. kesäkuuta.
Kansainvälisesti katsoen Suomi on onnistunut covid-19-epidemian torjunnassa
hyvin. Todettujen tautitapausten ja menehtyneiden määrä ovat väestömäärään
nähden pysyneet alhaisempina kuin monissa Suomen vertaismaissa. Asetetuilla
rajoitustoimilla ja annetuilla suosituksilla on onnistuttu tehokkaasti
hillitsemään epidemian etenemistä ja suojaamaan riskiryhmiä.
Poikkeusolojen päättyminen ei tarkoita sitä, että tilanne ja epidemian
uudelleen kiihtymisen uhka olisi ohi. Päätöksen merkitys on siinä, että
valmiuslain toimivaltuuksia ei enää sovelleta.
Hallitus totesi, että tautitilanne ja erityisesti sosiaali- ja
terveydenhuollon riittävyys ja tehohoidon kapasiteetti samoin kuin väestön
suojaaminen eivät enää tässä epidemiologisessa tilanteessa tarvitse tuekseen
valmiuslain toimivaltuuksilla tehtäviä toimia.
Myös tasavallan presidentti ja pääministeri ovat yhteistoiminnassa
keskustelleet valmiuslain soveltamisen päättämisestä.
Hallituksen hybridistrategian mukaisesti sovelletaan edelleen muiden lakien,
erityisesti tartuntatautilain, mutta myös esimerkiksi rajavartiolain,
toimivaltuuksia ja muita normaaliolojen lainsäädännön toimivaltuuksia. Lisäksi
tilannetta hallitaan viranomaisten antamilla määräyksillä, ohjeilla ja
suosituksilla.
Hallitus
on aiemmin linjannut valmiuslain soveltamiseen liittyvistä
tartuntatautilain sekä mahdollisista terveydenhuoltolain ja sosiaalihuoltolain
muutostarpeiden valmistelusta siten, että esitykset voidaan tuoda hallituksen
päätettäväksi elokuussa.
Lisäksi hallitus on jo aikaisemmin päättänyt antaa esitykset valmiuslain
nojalla annettujen toimivaltuuksien siirtämisestä ja tarkentamisesta
lääkehuollon sekä opetuksen ja koulutuksen normaaliolojen lainsäädäntöön.
Tilanteen sitä välttämättä vaatiessa epidemian uudelleen kiihtymisen tai muun
syyn vuoksi ja asiaa koskevien tiukkojen edellytysten täyttyessä valmiuslain
mukaiset toimivaltuudet on mahdollista ottaa uudelleen käyttöön.
Valmiuslain nojalla
voimassa olleet asetukset kumotaan
Valtioneuvosto antaa 15. kesäkuuta kumoamisasetuksen valmiuslain 86, 88, 93
ja 94 §:ssä säädettyjen toimivaltuuksien käytön jatkamis- ja
soveltamisasetuksista sekä kumosi valmiuslain 87 §:ssä säädetyn toimivaltuuden
käytön jatkamisasetuksen. Asetukset oli tarkoitettu olemaan voimassa 30.6.2020
saakka, nyt ne kumoutuvat 16.6.2020.
Valmiuslain 86 §:ssä säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon
toimintayksiköiden toiminnasta, 87 §:ssä muun terveydenhuollon ohjaamisesta
(esimerkiksi lääketehtaan, lääketukkukaupan, apteekkiliikkeen toiminnan
muuttaminen) ja 88 §:ssä sosiaali- ja terveyspalveluista sekä
terveydensuojelusta (kuntien oikeudesta luopua tietyistä velvoitteista). 93
§:ssä säädetään palvelussuhteen ehdoista poikkeamisesta (lepoajat, ylityöt ja
vuosilomat) ja 94 §:ssä irtisanomisoikeuden rajoittamisesta.
Lisäksi valmiuslain nojalla on annettu sosiaali- ja terveysministeriön
päätöksiä. Asetusten kumoamisen myötä myös niiden nojalla annettujen päätösten
voimassaolo päättyy.
Poikkeusolot olivat
voimassa kolme kuukautta
Tasavallan presidentin ja valtioneuvoston käsiteltyä valmistelevasti
poikkeusoloja ja niiden perusteita valtioneuvoston yleisistunto totesi 16.
maaliskuuta, että maassa vallitsevat koronavirustilanteen vuoksi poikkeusolot.
Valmiuslain toimivaltuudet, jotka covid-19-pandemiassa on otettu käyttöön,
ovat perustuneet siihen arvioon, että toimivaltuudet ovat välttämättömiä
väestön suojaamiseksi hyvin laajalle levinneen tartuntataudin seurauksilta sekä
turvaamaan perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen poikkeusoloissa.
Tavoitteena on ollut erityisesti varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon
riittävyys ja tehohoidon kapasiteetti kriisitilanteessa.
Koronaviruspandemiaa on hallittu suurelta osin tartuntatautilain nojalla,
valtioneuvoston suositusluontoisilla rajoitustoimilla sekä muuttamalla lukuisia
lakeja, asetuksia ja päätöksiä. Valmiuslain mukaisiin toimivaltuuksiin on myös
kuitenkin ollut välttämätöntä turvautua.
Hallitus on 5. kesäkuuta mennessä antanut 14 valmiuslain mukaista
toimivaltuuksien käyttöönotto- ja jatkamisasetusta. Valmiuslain toimivaltuudet
ovat koskeneet varhaiskasvatusta, perusopetusta, lukioita, ammatillisia
oppilaitoksia, korkeakouluja ja vapaata sivistystyötä, sosiaali- ja
terveydenhuollon hallinnonalaa, työelämää sekä Uudenmaan liikkumisen
rajoittamista.
Poikkeusolojen aikana säädettiin myös laki majoitus- ja
ravitsemistoiminnasta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (153/2020),
jolla ravintolat ja muut ravitsemisliikkeet tietyin poikkeuksin suljettiin
kahdeksi kuukaudeksi 30.3.2020 lukien. Hallitus antoi asiaa koskevan uuden
esityksen tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta, jolla ravitsemisliikkeiden
toimintaa väliaikaisesti rajoitetaan 31.10.2020 asti. Tämä lainsäädäntö on
edelleen voimassa, vaikka poikkeusolot päättyvät.
Valtioneuvosto on tehnyt myös rajavartiolain nojalla noin kuukauden välein
17.3.2020 lähtien päätöksiä rajavalvonnan väliaikaisesta palauttamisesta
sisärajoille ja samalla myös päätöksiä ulkorajaliikenteen rajoittamisesta
koronaviruksen aiheuttamasta covid-19-tartuntatautiepidemiasta Suomen sisäiseen
turvallisuuteen kohdistuvan vakavan uhan vuoksi. Viimeisimmät
päätökset valtioneuvosto teki 12.6.2020, ja ne ovat voimassa 14.7.2020 asti.
Erilaisia suosituksia ja ohjeita on annettu lukuisia muun muassa
ikääntyneille ja muille riskiryhmille, kokoontumisrajoituksista,
yleisötilaisuuksista, nuoriso- ja kerhotiloista, harrastuspaikoista,
urheilukilpailuista ja -sarjoista, kirjastoista lainaamisesta, julkisista
tiloista, etätyöstä, ravitsemisliikkeiden toiminnasta, työmatkaliikenteestä,
vierailuista hoitolaitoksissa ja sairaaloissa ja vapaa-ajan matkustuksesta
kotimaassa ja ulkomaille.