Sosiaali- ja
terveysministeriö on lähettänyt kunnille ja kuntien kautta edelleen
omille yksiköilleen ja alueensa yksityisille palveluntuottajille ohjeet
muun muassa erikoissairaanhoidosta, perustason terveydenhuollosta,
ikääntyneiden palveluista, lastensuojelusta ja toimeentulotuen
käsittelyn turvaamisesta poikkeusoloissa.
Kunnan asukkaiden välttämätön terveyden- ja sairaanhoito, toimeentulo ja huolenpito on varmistettava myös poikkeusoloissa.
Poikkeavilla
toimenpiteillä pyritään hidastamaan taudin etenemistä Suomessa, jotta
sairaalahoitoa vaativia ihmisiä olisi Suomessa yhtä aikaa mahdollisimman
vähän. Erityisesti halutaan suojata yli 70-vuotiaita koronaviruksen
tartuntariskiltä sekä varmistaa haavoittuvassa asemassa olevien
palveluntarpeen arviointi, hoitoon ohjaus ja toimeentulo
poikkeusoloissa.
Perusterveydenhuollon pitää toimia
Perusterveydenhuollon
palvelujen hyvä ja riittävän laaja toiminta mahdollistaa sen, että
erikoissairaanhoito pystyy epidemiatilanteessa hoitamaan
erikoissairaanhoidon potilaita. Siksi on tärkeää, että
perusterveydenhuollossa toimintaa muutetaan vasta, kun infektiotilanne
sitä edellyttää.
Koronavirustartuntaan sairastuneita on
alueittain vaihtelevasti. Potilaiden määrän ollessa maltillinen ja
henkilökunnan ollessa töissä, perustason toimintoja ei pidä
tarpeettomasti vähentää. Vaikka epidemia pitkittyisi, on
terveydenhuollon palvelujen järjestäjän tarjottava myös
ennaltaehkäisevää ja kiireetöntä hoitoa, jotta väestön terveys pysyy
yllä.
Vaikeassa epidemiatilanteessa korostuu potilaiden
kiireellisen hoidon ensisijaisuus. Kun terveyspalveluissa kiireellistä
hoitoa joudutaan priorisoimaan, akuutissa tilanteessa kiireettömän
hoidon tarjoamista voidaan harkitusti kohdentaa riskiryhmien hyvään
hoitoon sekä potilaisiin, joilla on erityinen tuen tarve. Kiireetön
hoito on kuitenkin aina annetta, jos ihmisen terveydentila sitä vaatii.
Sosiaali- ja terveydenhuollon mahdolliset työtehtävien uudelleen
järjestelyt eivät saa vaarantaa tuen tarpeessa olevien henkilöiden
turvallisuutta.
Erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä on autettava
Poikkeusoloissa
on kiinnitettävä erityistä huomiota erityistä tukea tarvitsevien
asiakkaiden edun toteutumiseen. Myös helposti saavutettavista ohjaus-,
neuvonta- ja tulkkauspalveluista on huolehdittava.
Lasten oikeudet ja etu turvattava
YK:n lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen sekä YK:n vammaissopimuksen velvoitteet velvoittavat myös poikkeusolojen aikana.
Lapsen
oikeuksien ja lapsen edun toteutuminen pitää turvata mahdollisimman
täysimääräisesti myös poikkeusoloissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon on
tarjottava lapsille heidän tarvitsemansa hoiva ja huolenpito sekä
suojattava heitä väkivallalta ja kaltoinkohtelulta.
Sosiaalihuollon asiakkaan hyvinvointiin huomiota
Jos
asiakkaan tai perheen sosiaalipalvelujen tarve on jo aiemmin arvioitu
kriittiseksi ja esimerkiksi kotipalvelu tai työtoiminta on välttämätön
henkilön hyvinvoinnin tai toimeentulon turvaamiseksi, pitää palvelua
jatkaa poikkeusolojen aikanakin kunnan arvion mukaisella tavalla. Tällä
tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että ihmisen hyvinvoinnin kannalta
tarpeelliset avopalvelut turvataan.
Toimeentulotuen käsittely turvattava poikkeusoloissa
Kuntien
ja Kelan on huolehdittavat mahdollisuuksien mukaan siitä, että
toimeentulotuen eli viimesijaista toimeentuloa turvaavan etuuden
käsittelyyn osoitetaan riittäviä voimavaroja. Kiireelliset
toimeentulotukea koskevat hakemukset on syytä priorisoida sekä Kelassa
että kunnissa.
Vierailukielto ympärivuorokautisen hoidon yksiköihin
Kuntia
kehotetaan ohjeistamaan alueensa omat sekä yksityiset
ympärivuorokautisen hoidon yksiköt tarvittavista torjuntatoimenpiteistä
yksiköissä. Tärkein näistä on vierailukielto, joka on voimassa pois
lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten
oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset sekä puoliso tai
tukihenkilö synnytysosastolla. Ohje koskee sosiaali- ja terveydenhuollon
yksiköitä, kuten sairaaloita, hoitolaitoksia ja
asumispalveluyksikköjä.
Kielto tulee voimaan heti ja on tässä vaiheessa voimassa 13.4.2020 saakka.
Kotihoidossa suojataan asiakkaat
Kotihoidossa
pyritään siihen, että sama(t) työntekijä(t) hoitavat samoja asiakkaita
kotihoidossa tartuntatautiriskin minimoimiseksi. Samoin varmistetaan,
että jokaiselle kotihoidossa olevalle asiakkaalle on nimetty
omatyöntekijä. Kotihoidon asiakkaalla pitää olla tiedossaan
puhelinnumero, johon voi ottaa yhteyttä. Kotihoidon henkilöstö suojautuu
kerran käytettävillä hengitystiesuojaimilla.
Lue STM:n ohje Sosiaali- ja terveyshuollon palveluiden toiminnasta: