TEM: Koronaviruksen vaikutukset työllisyystilanteeseen

17.4.2020

Koronavirustilanne näkyy TE-toimistoihin saapuneissa yritysten yt-neuvotteluilmoituksissa sekä työttömiksi työnhakijoiksi lomautettuna tai muusta syystä ilmoittautuneiden määrissä. Tällä sivulla seurataan lukujen kehitystä päivittäin. Yt-neuvotteluilmoituksia koskevat tiedot on kerätty TE-toimistoilta ja ne ovat suuntaa antavia.

Lomautusseurannan kohderyhmää on laajennettu 2.4.2020.

• Luvuissa huomioidaan nyt myös ne uudet kokoaikaiset lomautukset, joissa henkilö on jo ennen lomautuksen alkamista ollut te-hallinnon asiakkaana eli esimerkiksi ilmoittautunut työnhakijaksi yt-neuvottelujen käynnistyttyä.
  • Samalla henkilöllä voi olla useita lomautusjaksoja.
  • Luku ei kerro lomautettujen kokonaismäärää seurantapäivänä, koska siihen ei sisälly jo aiemmin alkaneita ja edelleen jatkuvia lomautuksia.
  • Lomautettujen määrässä ei ole huomioitu osa-aikaisesti lomautettuja, joita ei myöskään lasketa työttömiksi työnhakijoiksi.

Vastaava muutos koskee myös koronakriisin aikana muiden työttömäksi jääneiden seurantaa. Myös niissä huomioidaan nyt myös työttömyysjaksot, joissa työnhaku on alkanut jo ennen työttömyyttä.

Arvio koronatilanteen vaikutuksista lomautuksiin ja alkaneisiin työttömyysjaksoihin on laadittu normaalitilannetta kuvaavan tilastollisen ennustemallin perusteella.*

Alkaneiden lomautus- ja työttömyysjaksojen lukumäärät päivittäin TE-toimistoissa alk. 16.3.2020

uusia lomautettuja n. 141 000

Varsinais-Suomi47622 5685,4
Yhteensä4 772420 481100

Päivitetty tieto, viimeisin päivitys 17.4. klo 13:00

Koska te-toimistot eivät saa järjestelmällisesti tietoa yt-neuvottelujen päättymisestä tai neuvottelutuloksista, taulukon luvuissa on mukana myös jo päättyneitä yt-neuvotteluja.

Tietoa luvuista

• TE-toimistojen kirjaamat yt-neuvottelutiedot ovat alustavia. Mahdolliset lomautukset voivat alkaa vaiheittain ja edellyttävät lomautetun henkilön ilmoittautumista työnhakijaksi. Luvuissa ei ole mukana yt-ilmoituksia mahdollisista irtisanomissuunnitelmista.

• Luvuissa näkyy vähintään 20 henkilöä työllistävien työnantajien ilmoitukset alkaneista tai alkavista yt-neuvotteluista ympäri maata. Alle 20 henkilöä työllistävien työnantajien ei yhteistoimintalain mukaan tarvitse ilmoittaa harkinnassa olevista lomautuksista TE-toimistolle.

• Alueelliset luvut eivät kerro alueella sijaitsevista työpaikoista, vaan siitä miten paljon kunkin alueen TE-toimistoon on tehty ilmoituksia. Varsinkin isommat yritykset ilmoittavat tilanteestaan pääkonttorinsa sijainnin perusteella.

• Lue tiedote TEM:n sivuilta: Koronaviruksen vaikutukset työllisyystilanteeseen