Hallitus esittää
liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaista rajoittamista sekä
maskipakkoa pahimmille epidemia-alueille. Tärkein tavoite on vähentää
kontakteja ja lähikontakteja muiden ihmisten kanssa alueilla, joissa
koronavirustauti leviää kiihtyvästi ja hallitsemattomasti. Tarkoituksena
on suojata ihmisiä vaaralliselta tartuntataudilta ja turvata
terveydenhuollon kantokyky. Hallitus antoi lakiesityksen eduskunnalle
torstaina 25. maaliskuuta.
Rajoitukset otettaisiin käyttöön
erillisellä valtioneuvoston asetuksella alueilla, joilla epidemia ei ole
enää torjuttavissa muilla toimilla.
Tilanne erityisesti
Helsingin ja Uudenmaan sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiireissä on
niin uhkaava, että taudin ilmaantuvuuden kasvaessa nykyisellä vauhdilla
sairaanhoidon tarve kasvaa merkittävästi ja erikoissairaanhoidon
kantokyky ylittyy lähiviikkojen kuluessa 50–75 %:n todennäköisyydellä.
Tällä hetkellä leviävät uudet virusmuunnokset ovat 30–50 % helpommin
tarttuvia kuin epidemian alussa levinnyt alkuperäinen koronavirus.
Helsingin ja Uudenmaan alueella arviolta jo kaksi kolmasosaa uusista
koronavirustapauksista on virusmuunnosten aiheuttamia,
Varsinais-Suomessa lähes puolet.
Liikkumista voitaisiin rajoittaa enintään kolme viikkoa kerrallaan
Liikkumisrajoitusten
piiriin kuuluvilla alueilla kotoa tai asuinpaikasta olisi oikeus lähteä
vain välttämättömästä syystä tai ulkoilun takia.
Virkistäytymis-
tai kuntoilutarkoituksessa tapahtuva ulkoilu olisi sallittua samaan
talouteen kuuluvien tai enintään kahden muun henkilön kanssa. Ulkona
liikkuessa olisi pidettävä riittävä etäisyys muihin ihmisiin.
Kotieläimiä voisi ulkoiluttaa.
Vuonna 2008 ja sen jälkeen syntyneet lapset voisivat ulkoilla ja leikkiä ulkona yhdessä muiden lasten kanssa.
Kotiin
tai asuinpaikkaan on aina oikeus palata. Rajoitusalueella asuinkunnasta
voisi poistua tai tulla toisesta kunnasta rajoitusalueelle vain
välttämättömästä syystä.
Sallittua olisi myös liikkuminen maahan saapumiseksi ja maasta lähtemiseksi.
Rajoitukset
voitaisiin asettaa enintään 21 vuorokaudeksi, ja ne olisivat voimassa
vain välttämättömän ajan. Niiden voimassaoloa voitaisiin jatkaa enintään
21 vuorokautta kerrallaan.
Hallituksen lakiesityksessä
ehdotetaan lisäksi kasvomaskipakkoa niillä alueilla, joilla
liikkumisrajoitukset ovat voimassa. Vuonna 2007 tai sitä ennen syntyneen
tulisi käyttää kasvomaskia sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa
on muita kuin samaan talouteen kuuluvia henkilöitä. Poliisi voisi
määrätä maskipakon rikkomisesta 40 euron rikesakon.
Liikkuminen olisi sallittua vain välttämättömästä syystä
Välttämätön liikkuminen olisi sallittua:
1) elintarvikkeiden,
ruoan, lääkkeiden, polttoaineen tai muiden näihin merkitykseltään
rinnastuvien henkilökohtaisen elämän kannalta välttämättömien
tarvikkeiden hankkimiseksi
2) pankissa asioimiseksi sekä postin ja muiden lähetysten noutamiseksi ja lähettämiseksi
3) terveydenhuollon
tai sosiaalihuollon palvelujen käyttämisen vuoksi taikka
henkilökohtaista läsnäoloa edellyttävään viranomaisasiointiin
4) virka- tai työsuhteeseen liittyvien työtehtävien hoitamiseksi taikka elinkeino- tai yritystoiminnan harjoittamiseksi
5) varhaiskasvatuslain
(540/2018) mukaiseen varhaiskasvatukseen, perusopetuslain (628/1998)
tai Helsingin eurooppalaisesta koulusta annetun lain (1463/2007)
mukaiseen opetukseen tai toimintaan taikka lukiokoulutukseen,
ammatilliseen koulutukseen tai korkea-asteen koulutukseen tai tällaisen
koulutuksen pääsy-, valinta- tai soveltuvuuskokeisiin
taikka ylioppilastutkinnon tai sitä vastaavaan tutkinnon kokeeseen
osallistumisen vuoksi
6) yhteiskunnallisen luottamustoimen
harjoittamiseksi samoin kuin yksityisen yhteisön tai säätiön toimielimen
kokoukseen osallistumiseksi tai toimielimen jäsenen tehtävien
hoitamiseksi taikka yhteisön tai säätiön edustamiseksi tilanteissa,
joissa osallistumisen, tehtävien hoitamisen tai edustamisen
lykkäämisestä voisi aiheutua vahinkoa yhteisölle tai säätiölle,
sen osakkeenomistajalle tai jäsenelle taikka jollekin muulle
7) varusmiespalveluksen tai muun lakisääteisen velvollisuuden täyttämiseksi
8)
läheisen henkilön hoivan tarpeen, kuolemanvaaran, kuoleman tai
hautajaisten vuoksi, lapsen avun ja tuen tarpeen tai tapaamisoikeuden
toteuttamiseksi, vammaisen henkilön avun ja tuen tarpeen
toteuttamiseksi, tai vakiintuneen parisuhteen taikka muun näihin
rinnastuvan merkitykseltään painavan syyn vuoksi
9) yksilöllisen sielunhoidollisen tapaamisen vuoksi uskonnollisen yhteisön edustajan kanssa
10)
henkilön omistuksessa tai hallinnassa olevan rakennuksen, kiinteistön
tai kulkuneuvon huoltamiseksi tai ylläpitämiseksi taikka asuinpaikan
muuton vuoksi
11) henkilön vastuulla olevan eläimen hoitoa varten
12) henkilön tai samaan talouteen kuuluvan toisen henkilön* omistuksessa tai pysyvässä hallinnassa tai käytössä* olevalle vapaa-ajan asunnolle siirtymiseksi
13) pelastuslaissa (379/2011) ja muissa laeissa tarkoitettujen pelastustoimen tehtävien hoitamiseksi.
Jos
liikkumisrajoitukset otetaan käyttöön, niiden yksityiskohdista
viestitään laajasti ja monikielisesti eri viestintäkanavissa.
Tehokkaalla viestinnällä pyritään varmistamaan, että tieto rajoituksista
tavoittaa rajoitusalueella asuvat, työskentelevät ja liikkuvat
ihmiset.
Liikkumisrajoitusten valvonta kuuluisi poliisille
Henkilön
olisi annettava poliisin pyynnöstä selvitys liikkumisensa syystä ja
määränpäästä. Poliisi ei voisi estää asetuksen mukaisesta
välttämättömästä syystä liikkuvaa henkilöä. Poliisi voisi määrätä
väkijoukon hajaantumaan ja ottaa rajoitusta rikkovan henkilön kiinni
sekä määrätä sakon rajoitusten rikkomisesta.
Laki on tarkoitettu
tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa
14.5.2021 asti. Lakia ei sovellettaisi Ahvenanmaan maakunnassa.
* lihavoitu teksti lisätty 25.3. klo 16.15
Lue tiedote Valtioneuvoston sivuilta: