Lainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut sosiaali- ja terveydenhuollon
sekä pelastustoimen järjestämislait. Esityksen tavoitteista ja keskeisistä
esityksistä saa hyvän käsityksen, mutta vaikutusarviot ovat laadultaan
vaihtelevia. Vaikutukset yrityksiin, julkisen talouden kokonaisuuteen ja
Uudellemaalle kaipaisivat lisäpohdintaa.
Arviointineuvosto toteaa että, esityksen vaikutusarvioihin liittyy
poikkeuksellisen paljon epävarmuutta, koska tavoitteiden toteutuminen riippuu
lain toimeenpanosta, ja siitä miten hyvinvointialueet käytännössä tuottavat
palveluja. Jatkossa tulee kiinnittää huomiota tähän esitykseen liittyvien
sosiaali- ja terveydenhuollon esitysten yhtenäiseen vaikutusarviointitapaan, jotta
yhteisvaikutuksista olisi mahdollisuus saada käsitys.
Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että kuntien, hyvinvointialueiden ja
valtion taloudellista asemaa on käsitelty monipuolisesti esitysluonnoksessa.
Esityksen perusteella saa hyvän käsityksen yksittäisistä muutoksista ja niiden
vaikutuksista, mutta julkisen talouden kokonaisvaikutuksista on vaikea saada
selkoa. Esityksessä tulisikin siksi koota yhteen keskeiset vaikutukset
julkiseen talouteen ja kuvata vaikutuksia myös julkisen talouden kestävyyteen.
Esityksellä on todennäköisesti merkittäviä vaikutuksia yrityksiin,
yhteiskunnallisiin yrityksiin ja järjestöihin. Esityksessä on selvitetty
keskeisiä yrityksiin vaikuttavia muutoksia, mutta yritysnäkökulman kuvaus on
jäänyt puutteelliseksi. Kokonaisulkoistusten mitätöinnistä ja irtisanomisista
palveluntuottajille aiheutuvien liiketoimintavaikutusten suuruusluokka tulisi
arvioida. Esityksessä tulisi myös arvioida suuntaa antavasti yksityisten
ostopalvelujen ja alihankintojen rajoitusten aiheuttamia vaikutuksia
yrityksille. Lisäksi palvelujentuottajille maksettavien investointikustannusten
ja mahdollisten sopimusrikkomusten korvausten kustannukset valtiolle tulisi
arvioida karkealla tasolla.
Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhdistäminen on esityksen tärkein
keino tavoitteisiin pääsemiseksi. Uudenmaan erillisratkaisun piirissä asuu noin
kolmannes maan väestöstä, joten erillisratkaisulla on merkitystä suurelle
osalle kansalaisia. Arviointineuvoston näkemyksen mukaan Uudenmaan
erillisratkaisu voi sisältää osaoptimoinnin riskin, kun sama taho ei järjestä
perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon tehtäviä.
Uudellemaalle koituvia yhteisvaikutuksia hyvinvointialueiden rahoitusmallista,
kuntien veropohjan muutoksista sekä yksityisten ostopalvelujen käytön
rajoittamisesta tulisi arvioida. Uudenmaan erillisratkaisun seurantaan tulee
kiinnittää erityistä huomiota, jotta palvelujen saatavuudesta, hoitoon pääsystä
ja kustannusten kehityksestä saadaan lain voimaantulon jälkeen käsitys.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa osittain
säädösehdotusten vaikutusten arviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee,
että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen
esityksen antamista.
Lue tiedote Valtioneuvoston sivuilta: