Sote-uudistus

​Sote-uudistus on pääministeri Rinteen hallitusohjelman (6.6.2019 >) mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistus, jonka tavoitteena on parantaa palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja. Sote-uudistuksessa palvelujen painopistettä siirretään perustasolle ja ehkäisevään toimintaan, jotta erikoissairaanhoidon ja vaativien erityispalveluiden tarve vähenee.

Peruspalvelujen lisäksi uudistetaan sote-rakenteet: vastuu palvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta 18 maakunnalle. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus ja ohjaus uudistuvat. Sote-uudistuksen valmistelussa otetaan huomioon edellisten vaalikausien valmistelu ja perustuslain reunaehdot. Uudistus tehdään hallitusti ja vaiheistaen.

Uutiset ja tiedotteet

- Maakuntien rahoitusmallia valmistellaan (22.10.2019)
- Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma käyntiin – ”Nyt panostetaan peruspalveluihin” (15.10.2019)
- Kuntien sote-ulkoistusten ja investointien rajoittamista tiukennetaan (3.10.2019)
- Osana Rinteen hallituksen sote-uudistusta selvitetään sote-erillisratkaisua Uudellamaalla (16.8.2019)

Sote-uudistuksen linkit

- Sote-uudistus (www.stm.fi) Huom! Sote-uudistukselle on rakenteilla oma verkkosivusto, joka on tarkoitus julkaista joulukuussa 2019.
- Sote-uudistus (thl.fi)
- Hallitusohjelma: Sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenneuudistus (www.valtioneuvosto.fi)

Maakunta- ja sote-uudistus vuosina 2015-2019

- Sipilän hallituksen (2015-2019) alueuudistus-sivusto (www.vm.fi/web/alueuudistus-arkisto)