Eduskuntavaalit 2019

​Jytyläisten kansanedustajaehdokkaiden esittelysivusto on avattu. Ehdokkaat esitellään myös 21.3. ilmestyneessä Jyty-lehdessä 2/2019. Varsinainen vaalipäivä on 14.4.2019. Jytyläisistä ehdokkaista voi vielä ilmoittaa ja lisäämme heidät nettisivuillemme. Äänestämisellä on merkitystä käytä ääntäsi vaaleissa!

> Tutustu jytyläisiin eduskuntavaaliehdokkaisiin!

Vaalit ja aikataulu

● Ennakkoäänestys kotimaassa: 3.–9.4.2019

● Ennakkoäänestys ulkomailla: 3.–6.4.2019
● Vaalipäivä: 14.4.2019
● Tulosten vahvistaminen: 17.4.2019
● Kansanedustajien valtakirjojen luovuttaminen ja tarkastaminen: 23.4.2019

Vaalipiirejä 13

Eduskuntavaaleja varten Suomi on jaettu 13 vaalipiiriin maakuntajaon mukaisesti. Kymen ja Etelä-Savon vaalipiirit yhdistettiin jo vuoden 2015 eduskuntavaaleja ajatellen uudeksi Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan vaalipiirit yhdistettiin uudeksi Savo-Karjalan vaalipiiriksi. Uudistuksen tavoitteena on ollut parantaa eduskuntavaalien suhteellisuutta järjestämällä vaalipiirejä tasaisemman suuruisiksi.

Eduskuntavaaleissa valitaan vaalipiireittäin seuraavat määrät kansanedustajia: Helsinki 22, Uusimaa 36, Varsinais-Suomi 17, Satakunta 8, Häme 14, Pirkanmaa 19, Kaakkois-Suomi 17, Savo-Karjala 15, Vaasa 16, Keski-Suomi 10, Oulu 18, Lappi 7, Ahvenanmaan maakunta 1.

Lähetä ehdokastietosi!

Lehdessä julkaistavien ehdokastietojen tulee olla lehden toimituksessa viimeistään pe 8.3. Nettisivuilla olevia ehdokastietoja voidaan lisätä tämän jälkeenkin. Lähetä ehdokastietosi sähköpostitse osoitteeseen tuomas.muhonen@jytyliitto.fi tai kirjeessä osoitteella: Jyty-lehti/Tuomas Muhonen, Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki.

Julkaisemme seuraavat tiedot ehdokkaista:

-    Kasvokuva (vain sähköisessä jpeg-muodossa)
-    Ehdokkaan nimi
-    Koulutus/tutkinto (esim. tradenomi, merkonomi jne.)
-    Nykyinen työtehtävänimike
-    Puolue
-    Kotipaikka ja vaalipiiri
-    Mahdollinen oma vaalisivuosoite/ sosiaalisen median osoite (esim. Facebook)