Eduskuntavaalit 2019

Jytyläiset kansanedustajaehdokkaat esiteltiin tällä Jytyn vaalisivustolla, jonne on vaalien jälkeen lisätty myös ehdokkaiden äänimäärät. Ehdokkaista kukaan ei ylittänyt läpimenokynnystä. Varsinainen vaalipäivä oli sunnuntaina 14.4.2019.

> Tutustu jytyläisiin eduskuntavaaliehdokkaisiin!

Vaalit ja aikataulu

● Ennakkoäänestys kotimaassa: 3.–9.4.2019

● Ennakkoäänestys ulkomailla: 3.–6.4.2019
● Vaalipäivä: 14.4.2019
● Tulosten vahvistaminen: 17.4.2019
● Kansanedustajien valtakirjojen luovuttaminen ja tarkastaminen: 23.4.2019

Jytyläisten ehdokkaiden äänimäärät

Eduskuntavaaleissa oli kaikkiaan 11 jytyläistä ehdokasta, jotka esiteltiin Jyty-lehdessä numero 2 ja liiton nettisivuilla. Tällä kertaa heistä ei kukaan ylittänyt läpimenokynnystä. Ehdokkaiden vahvistamattomat äänimäärät suuruusjärjestyksessä ovat puolueittain, vaalipiireittäin ja kunnittain seuraavat: Katariina Pylsy (Keskusta) 1837, Pirkanmaa vp., Hämeenkyrö;  Peter Petro (Liike nyt) 881, Hämeen vp., Hämeenlinna; Kaarina Torro (SDP) 644, Oulun vp, Oulu; Jaana Kaurala (Liike nyt)  642, V-Suomen vp., Turku; Liisa Ahonen (KD) 590, Kaakkois-Suomen vp., Mikkeli; Päivi Sivenius (PS) 399, Kaakkois-Suomen vp., Rautjärvi; Markku "Werne" Tanskanen (Vasemmistoliitto) 399, Savo-Karjalan vp., Outokumpu; Jacqueline Aguilera Velasquez (SDP) 342, Oulun vp., Siikajoki; Mari Ikonen (Vasemmistoliitto) 256, Lapin vp., Rovaniemi; Seppo Sorvari (Vihreät) 226, Oulun vp., Raahe; Sointu Harju (KD) 97, Oulun vp., Sievi.

Vaalipiirejä 13

Eduskuntavaaleja varten Suomi on jaettu 13 vaalipiiriin maakuntajaon mukaisesti. Kymen ja Etelä-Savon vaalipiirit yhdistettiin jo vuoden 2015 eduskuntavaaleja ajatellen uudeksi Kaakkois-Suomen vaalipiiriksi. Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan vaalipiirit yhdistettiin uudeksi Savo-Karjalan vaalipiiriksi. Uudistuksen tavoitteena on ollut parantaa eduskuntavaalien suhteellisuutta järjestämällä vaalipiirejä tasaisemman suuruisiksi.

Eduskuntavaaleissa valitaan vaalipiireittäin seuraavat määrät kansanedustajia: Helsinki 22, Uusimaa 36, Varsinais-Suomi 17, Satakunta 8, Häme 14, Pirkanmaa 19, Kaakkois-Suomi 17, Savo-Karjala 15, Vaasa 16, Keski-Suomi 10, Oulu 18, Lappi 7, Ahvenanmaan maakunta 1.

Lähetä ehdokastietosi!

Lehdessä julkaistavien ehdokastietojen tulee olla lehden toimituksessa viimeistään pe 8.3. Nettisivuilla olevia ehdokastietoja voidaan lisätä tämän jälkeenkin. Lähetä ehdokastietosi sähköpostitse osoitteeseen tuomas.muhonen@jytyliitto.fi tai kirjeessä osoitteella: Jyty-lehti/Tuomas Muhonen, Asemamiehenkatu 4, 00520 Helsinki.

Ehdokkaista julkaistiin seuraavat tiedot:
-    Kasvokuva (vain sähköisessä jpeg-muodossa)
-    Ehdokkaan nimi
-    Koulutus/tutkinto (esim. tradenomi, merkonomi jne.)
-    Nykyinen työtehtävänimike
-    Puolue
-    Kotipaikka ja vaalipiiri
-    Mahdollinen oma vaalisivuosoite/ sosiaalisen median osoite (esim. Facebook)