Aluevaalit 2022

Suomen ensimmäisissä aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot hyvinvointialueille. Tähän asti kuntien vastuulla on ollut sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoiminnan järjestäminen. mutta jatkossa niistä vastaavat hyvinvointialueet. Hyvinvointialueella on itsehallinto, ja ylintä päätösvaltaa alueen asioissa käyttää aluevaltuusto.

Aluevaalien vaalipiirinä on hyvinvointialue. Asuinpaikkasi määrittelee, minkä hyvinvointialueen ehdokasta voit äänestää. Hyvinvointialueita on 21. Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa, koska Helsingissä sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta vastaa jatkossakin kaupunki.

Aluevaaleissa on kyse tärkeistä, jokaisen arkea koskevista asioista. Aluevaaleissa valitut valtuutetut päättävät hyvinvointialueiden lähipalveluiden järjestämisestä vuoden 2023 alusta alkaen.

Tutustu jytyläisiin aluevaaliehdokkaisiin!

Tutustu jytyläisiin aluevaaliehdokkaisiin tällä Jytyn vaalisivustolla. Äänestämällä vaikutat siihen, kuinka sinun asioista päätetään hyvinvointialueilla. Aluevaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 23.1.2022. Ennakkoäänestys kotimaassa tapahtuu 12.–18.1.2022. Ammattiliitto Jytyn tavoitteet aluevaaleissa on sisällytetty keskusjärjestömme STTK:n tavoitteisiin. Lue lisää STTK:n aluevaalitavoitteista.

Jytyläiset aluevaaliehdokkaat puolueittain:

Jytyläisten äänimäärät​ :

Aluevaalien aikataulu

- Aluevaalilautakunnat vahvistavat ehdokasasettelun (ml. ehdokasnumerot): 23.12.2021
- Kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy: 11.1.2022 klo 16
- Ennakkoäänestys ulkomailla: 12.–15.1.2022
- Ennakkoäänestys kotimaassa: 12.–18.1.2022
- Aluevaalien vaalipäivä: sunnuntai 23.1.2022
- Aluevaalilautakunnat vahvistavat aluevaalien tulokset: 26.1.2022
- Valtuustot aloittavat työnsä: 1.3.2022

Jytyläinen aluevaaliehdokas – Esittele itsesi!

Kaikki Ammattiliitto Jytyn jäsenet, jotka ovat ehdolla aluevaaleissa ja jotka toimittavat ehdokastietonsa liitolle, esitellään liiton nettisivuilla. Toimita alla mainitut ehdokastietosi sähköpostilla osoitteeseen tuomas.muhonen(at)jytyliitto.fi.

Julkaisemme seuraavat tiedot ehdokkaista:
- Kasvokuva (vain sähköisessä jpeg-muodossa)
- Ehdokkaan nimi
- Koulutus/tutkinto (esim. tradenomi, merkonomi jne.)
- Nykyinen työtehtävänimike
- Puolue
- Paikkakunta
- Hyvinvointialue, jossa ehdolla