Maija Pihlajamäki vald till ordförande för Jyty

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty:s högsta beslutande organ förbundsfullmäktige valde torsdagen den 24 november förvaltningsmagister Maija Pihlajamäki till förbundets ordförande. Pihlajamäki som kommer från Helsingfors har lett förbundet sedan år 2010.

Före Jyty-ordförandeskapet har Pihlajamäki bl.a. varit planeringschef för stadsverksamheten för Centern i Finland samt arbetat som kommun- och landskapssekreterare. Hon har även arbetat hos Centralförbundet för mental hälsa som ansvarig för Västra Finlands regionverksamhet, som tf ekonomichef inom församlingen, som specialmedarbetare för en europaparlamentariker i Bryssel samt som expert och konsult i ett nyföretagarcentrum i Estland.

Pihlajamäki är född i Lehtimäki i Södra Österbotten och utexaminerades som förvaltningsmagister från Vasa universitet år 1993 med offentlig förvaltning som huvudämne. På sin fritid håller Pihlajamäki bl.a. på med motionsboxning, motionskickboxning och pilates och så tycker hon om att läsa.

* Offentliga och privata sektorn funktionärsförbund Jyty representerar cirka 55 000 tjänste- och befattningshavare som är anställda inom kommuner, samkommuner, församlingar och privata sektorn. Medlemskåren består till 87 procent av kvinnor. Jyty är STTK:s tredje största medlemsförbund.

Ytterligare information:

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki, tfn 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi
Jytys kommunikationschef Kari Hietamäki, tfn 040 5020 115, kari.hietamaki@jytyliitto.fi

Maija Pihlajamäki tal:

- Jyty: Valinnanvapautta lisää vanhempainvapaisiin (meddelande 24.11.)

Jytys medlemsundersökning 2016:

- Jytys medlemsundersökning: Osäkerheten bekymrar arbetarna inom den offentliga och privata sektorn (meddelande 24.11.)