Yksityinen

Työehtosopimus on työntekijöitä edustavan ammattiliiton ja työnantajan tai työnantajaliiton välinen sopimus alan työehdoista kuten palkoista, työajasta, vuosilomista ym. Työehtosopimus voi olla normaalisitova, jolloin se velvoittaa sopimuksen allekirjoittaneita tai sopimuksen solmineeseen liittoon kuuluvia työnantajia tai yleissitova, jolloin se sitoo myös järjestäytymättömiä työnantajia ko. alalla.

Jyty neuvottelee yksityisellä sektorilla 15​ eri työehtosopimusta. Yksityisellä sektorilla työskentelevien liiton jäsenten määrä on kasvussa. Jäsenenä olet oikeutettu neuvontaan mm. työehtosopimusten sisältökysymyksissä. Yhteydessä voit olla työpaikkasi luottamusmieheen tai Jytyyn.

Lue lisää yksityisten alojen eri sopimuksista oikeasta valintapalkista.

​Ajankohtaista

Työehtosopimusneuvottelut

Kaikilla Jytyn neuvottelemilla sopimusaloilla on saavutettu neuvottelutulos. Tarkemmat tiedot "Ajankohtaista"-osiossa otsikon "Sopimusneuvottelut 2017–2018" alla. Neuvottelutulokset ja sopimukset julkaistaan kunkin sopimusalan sivulla erikseen.

Opas Duunista molliin? Yhteistoiminta työvoiman vähentämistilanteissa

Yksityisten toimialojen luottamusmiehille tarkoitettu opas "Duunista molliin? Yhteistoiminta työvoiman vähentämistilanteissa" on julkaistu. Oppaasta löydät tietoa asioista, joita on hyvä tietää yhteistoimintaneuvotteluissa.