Suomen metsäkeskus

Suomen metsäkeskusta koskeva työehtosopimus on talokohtainen. Sitä noudatetaan ainoastaan Suomen metsäkeskuksessa, jolla on useita toimipisteitä eri puolella Suomea. Metsäkeskuksen organisaatioon kuuluvat johtokunta, Lahdessa toimiva valtakunnallinen yksikkö ja viisi palvelualuetta. Nykyinen organisaatio aloitti toimintansa vuonna 2015. Metsäkeskus on osa välillistä valtionhallintoa.

Metsäkeskuksen tehtävänä on edistää metsätaloutta ja alan elinkeinoja, neuvoa metsänomistajia metsien ja metsäluonnon hoidossa sekä hyödyntämisessä. Metsäkeskus myös kerää ja jakaa tietoa Suomen metsistä sekä valvoo metsälainsäädännön noudattamista. Metsäkeskuksen toimintaa ohjaa ja valvoo maa- ja metsätalousministeriö. Metsäkeskus on metsäalan asiantuntijatalo, josta löytyy monipuolista metsä- ja luonto-osaamista sekä metsäalan elinkeinojen tuntemusta.

Jytyn jäsenet edustavat hallinto- ja sihteerityön moniosaajista. Tyypillisiä tehtäviä Jytyn jäsenillä ovat mm. taloushallinnon, metsäsuunnittelun tukitehtävät ja sihteerin tehtävät. Jytyläisiä toimii  kirjanpidossa, palkanlaskennassa, koulutuksen- ja viestinnän tukitehtävissä, ATK-tehtävissä ja hankekäsittelyssä.

​Lisätietoja: työmarkkina-asiamies Päivi Salin ja työmarkkinalakimies Inka Lehtinen

Vanhat sopimukset