Jyty 100 -historiateos

100-juhlavuoden pinssin kuva​

Juhlavuoden kunniaksi liitto teetti historiateoksen, jonka kirjoitti VTT Antti Parpola Spiritus Historiae -yhtiöstä. Kirja julkaistiin Jyty 100 -juhlaseminaarissa Helsingin yliopiston juhlasalissa 29.11.2018.

Liitto sai alkunsa Turussa 1918

Aloite kunnallisvirkamiesten ensimmäisen paikallisen yhdistyksen perustamisesta tehtiin Turussa 8.1.1918., kun kaupunginkirjaston silloinen hoitaja, filosofian kandidaatti Einar Holmberg kutsui turkulaisia kunnallisvirkamiehiä harkitsemaan virkamiesten oman yhdistyksen perustamista.

Turun yhdistys lähetti myöhemmin kiertokirjeen "kunnallisille virkakunnille Suomen kaupungeissa", jossa kehotettiin muitakin virkamiehiä vastaavien yhdistysten perustamistoimiin omilla paikkakunnillaan. Kansalaissodan takia Turun paikallisyhdistys perustettiin kuitenkin vasta 18.9.1918. Tämän jälkeen vuorossa oli lukuisia muita kunnallisvirkamiesten paikallisyhdistyksiä ympäri Suomea.

Kunnallisvirkamiesyhdistysten keskusliiton perustamiskokous Tampereella 7.12.1918

Valtakunnallisen keskusliiton perustamiskokous pidettiin virallisesti Tampereella rahatoimikamarin huoneistossa 7.12.1918., jossa virallisia perustajayhdistyksiä oli kuusi eli Lahti, Tampere, Turku, Pori, Kuopio ja Vaasa. Tästä keskusliiton perustamiskokouksesta voidaan katsoa alkaneen Jytyn ja sen edeltäjien Kunnallisvirkamiesliitto KVL:n sekä alun perin Suomen Kunnallisvirkamiesyhdistysten keskusliiton toiminta.

Perustajayhdistysten perustamispäivät syksyllä 1918

• Turku 18.9.1918 (8.1.1918)
  • Kuopio 1.10.1918
  • Vaasa 9.10.1918