Opiskelijat

Ammattiliitto Jyty vaikuttaa lähelläsi – opiskelitpa missä päin Suomea tahansa. Me jytyläiset olemme ammattilaisia sadoilla työpaikoilla ja autamme sinua suunnatessasi opintojasi tai työuraasi esimerkiksi kunnissa, kuntayhtymissä, hyvinvointialueilla tai yksityissektorilla, kuten järjestöissä. Tapaat meidät, tulevat työkaverisi, opiskelupaikkakuntasi jytyläisessä yhdistyksessä ja Jytyn toiminnassa.

Jytyyn ensimmäistä kertaa liittyvän päätoimisen tutkinto-opiskelijan jäsenyys on maksuton

Ammattiliitto Jytyn opiskelijajäseneksi voivat liittyä päätoimiset tutkinto-opiskelijat. Jytyläiset opiskelevat useimmiten ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa sekä ammatti- ja aikuisopistoissa. Myös lukiossa opiskelevat voivat liittyä Jytyyn.

Ammattiliitto Jytyssä on 140 paikallista ja valtakunnallista jäsenyhdistystä. Opiskelija kuuluu opiskelu- tai kotipaikkakuntansa tai valtakunnallisen yhdistyksen jäsenenä Ammattiliitto Jytyyn. Opiskelijat ovat täysivaltaisia jäseniä yhdistyksissään.

Jos liittyy opiskelijajäseneksi ensimmäistä kertaa, on opiskelijajäsenyys maksuton. Jos jäsen jää työelämästä esimerkiksi opintovapaalle tai aloittaa opinnot, hän maksaa euromääräisen jäsenmaksun.

Opiskelija maksaa jäsenmaksun silloin, kun hän työskentelee vähintään 18 tuntia viikossa eli hänelle kertyy oikeus työssäoloehtoon. On siten opiskelijan etu huolehtia jäsenmaksusta tältä ajalta. Jos opiskelija työskentelee tunnin pari viikossa, siltä ajalta ei kerry työssäoloehtoa eikä siltä ajalta makseta myöskään jäsenmaksua, vaan opiskelijajäsenyys on maksuton.

Liity Jytyn jäseneksi täyttämällä liittymislomake, minkä jälkeen pääset kirjautumaan Jytyn jäsenen sähköiseen asiointijärjestelmään Jässäriin. ​Jos sinulla on voimassa oleva työsuhde tai aloitat työssä opintojesi ohella, voit liittyä samalla myös Työttömyyskassa Aariaan huolehtiaksesi ansiosidonnaisesta työttömyysturvastasi. Sinun ei tarvitse tietää Jytyn jäsenyhdistyksen nimeä, vaan jäsensihteerimme ohjaa sinut automaattisesti oikeaan yhdistykseen. Useat Jytyn jäsenyhdistykset tiedottavat toiminnastaan ja eduistaan myös omilla verkkosivuillaan.