Ulkoministeriö arvioi: SASKin työ tuottaa tulosta maailmalla

​SASK on yksi kehitysyhteistyötä tekevistä kansalaisjärjestöstä, jonka työn tuloksellisuutta ulkoministeriö on arvioinut viimeisen vuoden aikana.

Ulkoministeriö julkaisi SASKin lisäksi yhdeksän muun kehitysyhteistyötoimijan arvioinnit tänään tiistaina. Ulkoministeriön tilaamassa riippumattomassa arvioinnissa todetaan, että SASKin toiminta on tuloksellista ja linjassa Suomen kehitysyhteistyöpolitiikan kanssa.

Työkaluja köyhyyden vähentämiseen

Arvioinnin mukaan ammattiliitoilla on ainutlaatuinen rooli työntekijöiden oikeuksien ja ihmisarvoisen työn edistämisessä. Vahvistuneet ammattiliitot pystyvät myötävaikuttamaan köyhyyden vähentämiseen esimerkiksi työpaikoilla neuvoteltavien työehtosopimusten ja poliittisen vaikuttamisen kautta. SASKilla on arvioinnin mukaan ainutlaatuiset kansainväliset ja kotimaiset verkostot, jotka tarjoavat vaikutuskanavia päätöksentekoon ja politiikkaan.

Työtä kannattaa tukea

SASKin toiminnanjohtaja Janne Ronkainen pitää arvioinnin löydöksiä arvokkaina. Ronkaisen mielestä tulokset osoittavat, että kansalaisjärjestöjen tekemää kehitysyhteistyötä kannattaa tukea jatkossakin.

– On hienoa, että kansalaisyhteiskunnan rooli nousee uudestaan keskusteluun. Arviointi osoittaa, että kansalaisjärjestöjen työ on muutakin kuin valtion toimien täydentämistä.

Ulkoministeriö on arvioinut yhteensä 22 sellaisen kansalaisjärjestön toimia, jotka saavat ulkoministeriöltä tukea kehitysyhteistyöohjelmansa toteuttamiseen.

Arviointi ohjelmatukea saavien kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyöstä (Ulkoministeriö)
Järjestöjen yhteistiedote: Järjestöjen kehitysyhteistyö on tuloksellista ja ansaitsee rahoituksensa

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK on suomalaisen ay-liikkeen kehitysyhteistyöjärjestö, joka edistää ihmisarvoista työtä ja työelämän perusoikeuksia. SASK tukee köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentämistä vahvistamalla ammattiyhdistysliikettä ja työntekijöiden asemaa kehittyvissä maissa. Jyty on SASK:n jäsenjärjestö.