Terveyspalvelualan sopimusmuutos voimaan 1.2.2018

12.1.2018

Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointialan liiton kesken on tehty sopimusmuutos, jossa laajennetaan sopimuksen soveltamisalaa ja parannetaan luottamusmiesten asemaa. Työntekijän pyytäessä perimään ay-jäsenmaksu suoraan palkasta, on työnantajan tämä tehtävä.

Soveltamisalaan tulee muutos 1.2.2018 alkaen. Terveyspalvelualan Unionin jäsenjärjestöihin kuuluviin työntekijöihin on sovellettava seuraavin ehdoin Terveyspalvelualan Unionin ja Hyvinvointialan liiton yhteistä työehtosopimusta ja samalla syntyy oikeus luottamusmiehen valintaan seuraavin edellytyksin:

• Kun työnantajan palveluksessa olevista työntekijöistä kuuluu yli 23 % (ennen vähintään 33,3 %) Unionin jäsenjärjestöihin ja palveluksessa on vähintään viisi Unionin jäsenjärjestöihin kuuluvaa työntekijää.
  • Kun työnantajan palveluksessa terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä on vähintään 80 Unionin jäsenjärjestöihin kuuluvaa työntekijää.
  • Paikallisesti sopien voidaan valita Terveyspalvelualan Unionin luottamusmiehiä kaikkiin Terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä oleviin työpaikkoihin.

Terveyspalvelualan Unionin muodostavat 7 eri liittoa: Jyty, JHL, Talentia, Terveydenhoitajaliitto, Työterveyshoitajaliitto, Terveystieteiden akateemiset ja sairaanhoitajat sekä Kuntoutusalan ammattilaiset KA. Järjestöjen yhteenlaskettu jäsenmäärä ratkaisee soveltamisen.

Lisätietoja: Päivi Salin, työmarkkina-asiamies, p. 0400 342 860