STTK:n hallitus: Kyttääminen ei auta työtöntä eikä paranna työllisyyttä

Tänään kokoontuneen STTK:n hallituksen mielestä työttömyys on saatava talttumaan ja kaikki kivet työllisyyden edistämiseksi on käännettävä.

- Suhtaudumme myönteisesti työttömien aktivointiin, mutta kaikkien toimien on oltava järkeviä ja aidosti autettava työtöntä saamaan työpaikka, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Maan hallitus valmistelee parhaillaan toimenpiteitä työttömien aktivoimiseksi ja työnhaun seuraamisen varmistamiseksi.

- Niiden vaikuttavuus on STTK:n mielestä kyseenalainen. Vaikka työttömän on aktiivisesti haettava töitä, määriin ja aikarajoihin kytketty työhakemusten tehtailu johtaa siihen, että järjestelmä entisestään monimutkaistuu ja byrokratia lisääntyy. Työvoimapalveluiden resurssit kohdistuvat työllisyyttä edistävien palveluiden sijaan työttömien valvontaan ja sanktioihin. Tällainen kyttäysmeininki ei auta työtöntä, ei luo työpaikkoja eikä Suomen työllisyyttä paranna, Palola moittii.

Alun perin STTK on suhtautunut niin sanotun aktiivimallin valmisteluun myönteisesti. Työryhmän esitys on parhaillaan lähdössä lausuntokierrokselle.

- Jos malli toteutuisi, se toimisi STTK:n kentässä enimmäkseen myönteisesti, sillä työttömän omavastuupäivät vähenisivät seitsemästä viiteen. Valtaosalla työttömistä työttömyysjaksot ovat kuitenkin alle puoli vuotta, Palola kiteyttää.

STTK edellyttää Hetemäen työllisyystyöryhmän jatkovalmistelulta kuitenkin tasapainoista ratkaisua.

- Aktiivimallin toteuttaminen edellyttää, että työttömyysturvalla opiskelua helpotetaan ja vastentahtoisiin nollasopimuksiin liittyvän työajan vakiintumisen osalta saadaan ratkaisuja. Nämä ovat tasapainoisuuden edellytys, Palola korostaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.