Nuorisotyön viikko käynnissä: Ammattilaisena nuoriso- ja järjestötyössä

9.10.2018

Nuorisotyön viikkoa vietetään 8.–14.10. Jyty on myös nuorisotyöntekijöiden liitto. Jytyläinen Laura Vuola kertoo omasta työstään ja sen merkityksestä.

Nuorisotyön viikolla 8.-14.10. nostetaan esille nuorisotyöntekijöiden, järjestöjen, kuntien ja seurakuntien tekemää arvokasta työtä nuorten hyväksi. Lue lisää Nuorisotyön viikosta.

Nuoriso- ja järjestötyö on myös yksi Jytyn keskeisistä ammattialoista. Jytyläinen Laura Vuola kertoo urapolustaan nuoriso-ohjaajasta 4H-yhdistyksen toiminnanjohtajaksi.

Järjestötyön ammattilainen 4h-toiminnassa

Olen Laura Vuola, Laitila-Pyhäranta 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja. Työhöni kuuluu yhdistyksemme toiminnan ja talouden käytännön järjestelyistä vastaaminen. Työpäiväni vaihtelevat suuresti päivittäin. Tällä hetkellä valmistelen lasten kesäleirejä ja organisoin nuorten kesätyöllistämistä. Yhdistyksemme omistaa myös 18 lammasta ja ponin, joita itse en käytännössä hoida, mutta ne värittävät yhdistyksen arkea vahvasti.

Koulutukseltani olen yhteisöpedagogi (amk) ja siirryin 4H-yhdistyksen toiminnanjohtajaksi Laitilan kaupungin nuorisotoimesta, jossa olin työskennellyt muutaman vuoden nuoriso-ohjaajana. Vaikka taustaorganisaatio vaihtui ja työtehtävät monipuolistuivat, koen edelleen olevani nuorisotyöntekijä. Tehtäväni on järjestää kivaa ja virikkeellistä vapaa-ajantoimintaa lapsille ja nuorille. Erityisesti 4H:ssa tavoitteena on edistää nuorten työelämävalmiuksia ja tarjota turvallinen ympäristö kokeilla yrittäjyyttä. Työssäni pääsen tutustumaan ja toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Erityistä onnistumista koen, kun huomaan lapsen tai nuoren oppineen jotain uutta ja saaneen lisää itsevarmuutta.

Jytyyn päädyin, kun tuttuni rekrysi minut Nuori2017-tapahtumassa Jytyn ständillä. Osallistuin uusille jäsenille suunnattuihin koulutuksiin ja tapahtumiin, kuten Enemmän irti Jytystä -koulutukseen. Tapahtumissa ja koulutuksissa oli mukavia ihmisiä ja kiva tunnelma. Päädyin agenttikoulutukseen ja samassa koulutuksessa oli mukana myös yhdistysten ja alueiden nuorisovastaavia. Kiinnostuin nuorisovastaavana toimimisesta, koska pidän tapahtumien järjestelystä ja mikä sen mukavampaa, kuin järjestää kivaa tekemistä itselle ja muille nuorille jytyläisille. Toimin Jytyn nuorisovastaavana Etelä-Suomen alueella.

Laura Vuola
Toiminnanjohtaja, Laitila-Pyhäranta 4H-yhdistys ry

Tämä teksti on julkaistu Jytyn nuoriso- ja järjestötyön ammattialakirjeessä 2/2018.

Tutustu myös Jytyn nuoriso- ja järjestötyön ammatillisiin sivuihin.