Neuvonta-alalle neuvottelutulos

Neuvonta-alan runkosopimuksen uudistamista koskevissa työehtosopimusneuvotteluissa saavutettiin 22.1.2018 neuvottelutulos. Sopimuskauden kesto on kolme vuotta, kuitenkin niin, että sopimus voidaan sopia päättymään vuoden 2019 loppuun mikäli vuoden 2020 palkankorotuksista ei päästä sopimukseen 31.10.2019 mennessä.

Palkankorotusten taso noudattelee ns. yleistä linjaa. Palkkoja korotetaan tämän vuoden maaliskuussa 1,6 %, josta 1,2 % on yleiskorotusta ja 0,4 % yrityskohtaista erää. Vuoden 2019 maaliskuussa palkkoja korotetaan vastaavasti 1,6 %. Tällöin yleiskorotuksen osuus on 0,9 % ja yrityskohtainen erä on 0,7 %. Henkilöstön edustajien korvauksia korotetaan 3,2 %.

Neuvottelutulos sisältää myös joitain tekstimuutoksia, mm. työsuhteen alkuun usein sovittava koeaika voi jatkossa määräytyä työsopimuslain mukaisesti. Sopijaosapuolet myös aloittavat alan työaikoja ja palkkausta käsittelevän työryhmätyön tämän vuoden aikana.

Lue neuvottelutulos (pdf), joka löytyy yksityisen alan työehtosopimussivuilta (työsuhde > työehtosopimukset > yksityinen > neuvonta-alan runkosopimus).

Neuvottelut Faba osk:n ja VikingGenetics Oy:n työehtosopimuksesta aloitetaan lähipäivinä.

Lisätiedot: Veli Vähämäki, työmarkkina-asiamies  ja Inka Lehtinen, työmarkkinalakimies