Kynttilät syttyvät Suomen tasavallan presidenttien haudoilla 5.12.2017

Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi järjestää itsenäisyyspäivän aattona jo perinteeksi muodostuneen presidenttien hautojen kynttilävalaisun Suomi 100 -juhlavuotena Hietaniemen hautausmaalla, Luumäellä ja Nivalassa. Tänä vuonna 2017 teemana on tasavaltamme yhdeksäs presidentti, Mauno Koivisto. Kynttilät syttyvät kello 17 alkaen Hietaniemen uuden kappelin läheisyydessä Helsingissä. Jyty on mukana 200 €:n summalla.

Perinteikkäällä hautojen valaisulla muistetaan kiitollisuudella Suomen itsenäisyyttä ja sukupolvien tekemää rakennustyötä. Samalla muistutetaan nuorempien sukupolvien jatkuvasta jälleenrakennustehtävästä ja nuorisotyön merkityksestä maamme tulevaisuuden hyväksi. Tänä vuonna muistetaan erityisesti tasavaltamme yhdeksättä presidenttiä Mauno Koivistoa. Hän toimi presidenttinä kaksi peräkkäistä kautta vuosina 1982-1994.

Mauno Koivisto (1923–2017)

Valtionvarainministerinä, Suomen Pankin pääjohtajana ja pääministerinä toiminut Mauno Koivisto saavutti laajan kansansuosion yli puoluerajojen. Koivisto joutui vastaamaan haasteisiin, joita Kekkosen pitkä presidenttikausi oli seuraajalle luonut. Ulkopolitiikassa Koivisto jatkoi Kekkosen viitoittamaa linjaa puolueettomuuspolitiikkaa noudattaen. Koiviston sisäpolitiikkaa leimasi muun muassa presidentin valtaoikeuksien rajoittaminen.

Mauno Koivisto oli 93- vuotiaana vanhimmaksi elänyt Suomen presidentti. Koiviston opillinen ura eteni omin päin opiskelijasta tohtoriksi ja pääministeriksi sekä sitten presidentiksi toteuttaen kaksinkertaisesti suomalaisen unelman; toisaalta suomalaisen yhteiskunnan arvostaman opin hankkimisen läpi vaikeuksien ja toisaalta vaatimattomista yhteiskunnallisista lähtökohdista ponnistamisen korkeimmalle paikalle.

Kynttilöiden sytyttäminen haudoille symboloi sukupolvien välistä yhteyttä ja yhdenvertaisuutta. Nuoret ovat mukana rakentamassa ja kehittämässä 100v. Suomea ja sen tulevaisuutta sekä maamme ja täällä asuvien ihmisten hyvinvointia. Kunnissamme on tuhansia nuorisojärjestöjä, joissa toimii lähes miljoona suomalaista nuorta. Nuoret toimivat vapaaehtoisina osallistuen ja järjestäen monenlaista toimintaa sekä vaikuttaen moniin yhteiskunnallisiin asioihin. Kiitämme osallistumisestanne presidenttien hautojen juhlavalaisuun ja suomalaisen nuorisotyön tukemiseen.

Mikä on Allianssi?

Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry. on suomalaisten nuoriso- ja kasvatusalan järjestöjen etu- ja palvelujärjestö. Allianssi tekee työtä nuorten ja nuorisotyön tulevaisuuden puolesta. Tarkoituksena on edistää nuorten kasvua yhteiskunnan vastuullisiksi jäseniksi, osallistumista päätöksentekoon ja kansainväliseen toimintaan. Allianssilla on 117 jäsenjärjestöä. Lisätietoa: www.alli.fi