Kunta-alan (KVTES) neuvottelutuloksen keskeinen sisältö

9.2.2018

​Kunta-alan virka- ja työehtosopimuksista saatiin neuvottelutulos torstai-iltana 8.2. Tässä esitellään lyhyesti neuvottelutuloksen keskeinen sisältö. Katso myös videolta (JytyTuubi), kun Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa kertoo sopimuksen keskeisestä sisällöstä. Jytyn liittohallitus ja -valtuusto käsittelevät neuvottelutulosta 15.-16.2.

Julkaistu pe 9.2. klo 14.25. Muokattu viimeksi ti 13.2. klo 11.40. (merkitty punaisella värillä)

Sopimuksen kesto on 2 vuotta ja 2 kuukautta eli 1.2.2018 – 31.3.2020.

Palkankorotukset:

1.5.2018
- yleiskorotus sekalinjainen
- vähintään 26 euroa, kuitenkin vähintään 1,25 % (euromääräinen maksetaan 2.100 euron kuukausipalkkaan saakka)

1.1.2019
- paikallinen järjestelyerä on 1,2 % ja siinä on liitekohtainen perälauta (jos työpaikalla ei synny paikallista sopimusta, kaikki saavat yleiskorotuksen mahdollisimman tasapuolisesti palkkahinnoitteluliitteiden mukaisesti).

1.4.2019
- yleiskorotus 1 %

Tammikuu 2019
- Kertaerä
Tuloksellisuuteen perustuva kertaerä 9,2 % palkansaajan marraskuun 2018 varsinaisesta palkasta ja se maksetaan tammikuussa 2019

Lue lisää: Usein kysyttyä: Mitä tuloksellisuuteen perustuva kertaerä tarkoittaa?

Luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut:

- 7 % korotukset korvauksiin ja parannuksia edustettavien määrän osalta.

Työaika:

- 7.5.2018 alkaen eräiden asiantuntijoiden työaikaa (KVTES 2017 III luku 10 §) koskevat määräykset poistuvat KVTES:stä. Edellä mainitussa työaikamuodossa (työaika 37 t 30 min) olevien palkansaajien säännöllinen työaika on 7.5.2018 alkaen 38 tuntia 15 minuuttia (täysi työaika). Ao. työntekijöille maksetaan 30.4.2018 mukaiseen tehtäväkohtaiseen palkkaan korotus, jonka suuruus on 2,4 % johtuen 45 minuutin viikkotyöajan pidennyksestä. Yleiskorotus (1,25 %), joka maksetaan 1.5.2018, maksetaan siis palkasta, jossa on mukana edellä mainittu 2,4 %:n korotus.

10 §:n mukaisessa työajassa ovat mm. sosiaalityöntekijät ja sosiaaliterapeutit, terveystarkastajat ja mielenterveystoimistossa työskentelevä hoitohenkilökunta. Yksityiskohtaisempia tietoja ja ohjeistusta tulee myöhemmin.

Tekstimuutoksia:

- Palkallinen isyysvapaa 12 arkipäivää (entinen 6);

- Tilapäinen hoitovapaa koskee nyt alle 12 vuotiasta lasta (entinen 10 v)

- Eläketapahtumaan tai kuntoutustukeen johtava sairaus –kohta (V luku 4 §)  poistetaan eli noudatetaan samoja määräyksiä kuin muissa sairaustilanteissa;

- Työaikalukuun muutoksia mm. keskeytysten osalta

- Lomarahan vaihtamisesta vapaaksi tekstejä

Työryhmät:

- Ns. sote-työryhmä tarkastelee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten asemaa ja tämä liittyy vireillä olevaan sote- ja maakuntauudistukseen. Työryhmässä on mukana mm. Jytyn edustaja.

- Työssä oppimista ja työnohjausta käsittelevä työryhmä;

- Palkka- ja työvoimakustannusselvitys.

- Etätyötä selvittävä työryhmä

KATSO JYTYTUUBISTA: Jytyn edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa kertoo videolla kunta-alan sopimuksen keskeisistä kohdista, kuten palkankorotuksista, tuloksellisuuteen perustuvasta kertakorvauksesta ja tekstimuutoksista.

Helsingissä 9.2.2018
Marja Lounasmaa, Jytyn edunvalvontajohtaja