Kunnan pöydässä viralliset neuvottelut käyntiin

Sopimusneuvottelut aloitettiin 28.11. aamulla virallisesti kunnan pääneuvotteluryhmässä. Tilaisuudessa käytiin ns. tunnusteluja ja KT kertoi tavoittelevansa samanlaisia ratkaisuja kuin yksityissektorilla on tehty KT:n ilmoittaessa kuitenkin, että heidän tavoitteensa eivät liity muiden alojen ratkaisuihin.

Kovinkaan yksityiskohtaisesti ei keskusteltu vielä KT:n eikä järjestöjen tavoitteista eikä kirjallisia tavoitteita annettu. Odotettavissa on se, että KT haluaa myös muuta kuin yleiskorotusta ja sopimuskauden, joka menee 2020 yli, koska maku- ja sote-uudistus tulevat silloin voimaan. Tarkempaa päättymisaikaa ei KT sanonut.

Järjestöt ilmoittivat, että lomarahojen leikkaukset on kompensoitava ja palkankorotusten on oltava vähintään saman tasoiset kuin yksityissektorilla.

Pääneuvotteluryhmässä sovittiin tammikuun jokaiselle viikolla neuvotteluajat ja KVTES-ryhmälle joulukuulle useampia aikoja. KVTES-ryhmä käsittelee tekstimuutoksia.

Seuraava pääneuvotteluryhmän kokous on ke 13.12. iltapäivällä.

edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa