Kesätyökokemukset huippuluokkaa - tilaisuus saada nuoret kiinnostumaan toimialasta hukataan

​Suomalaiset työnantajat hoitavat kesätyöhön liittyvät asiat hyvin, ja nuorten kiinnostus työelämää kohtaan lisääntyy kesätyön myötä. Työnantajat kuitenkin hukkaavat tilaisuuden saada nuoret kiinnostumaan edustamastaan toimialasta.

Yli 90 prosenttia kesätyöntekijöistä olisi valmis työskentelemään yrityksessä jatkossakin. Kuitenkin vain hieman yli puolet kokee kesätyön lisänneen kiinnostusta työnantajan toimialaa kohtaan. Tulokset selviävät T-Median toteuttamasta Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjaan liittyvästä kesätyötutkimuksesta.

“Kesätyö jää usein yksittäiseksi kokemukseksi sen sijaan, että se voisi toimia herätyksenä nuoren alavalinnalle. Työnantajille kesätyö on ainutlaatuinen tilaisuus näyttää, mitä kaikkea ala tarjoaa, ja että sieltä voi löytyä se koulutusta vastaava ura”, kertoo Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen T-Mediasta.

”Monella toimialalla tehdään paljon työtä, jotta nuoret hakeutuisivat alalle. Myös työnantajilla on suuri vastuu siitä, että nuori löytää oman urapolkunsa muuttuvassa työelämässä”, sanoo johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen Taloudellinen tiedotustoimisto TATista.

Vuoden parhaat kesätyönantajat ovat Kojamo ja Kraton Chemical

Vastuullisin kesäduuni 2017 -kilpailun voittoon ylsivät suurten yritysten sarjassa asuntosijoitusyhtiö Kojamo sekä pienten ja keskisuurten sarjassa kemian alan yritys Kraton Chemical. Suurten organisaatioiden sarjassa hopeaa sai työeläkeyhtiö Ilmarinen ja pronssia cleantech-yritys Ensto. Pienten ja keskisuurten sarjassa toisen sijan sai lasten leiritoimintaa järjestävä Lasten Kesä ja pronssia kone- ja metallialan yritys Alfa Laval Aalborg.

Kilpailuun osallistui 128 työnantajaa ja vastauksia saatiin 6000 kesätyöntekijältä. Kilpailu toteutettiin verkkokyselynä kesä-heinäkuun 2017 aikana ja voittajat valittiin kesätyöntekijöiltä saadun kokonaispalautteen perusteella. Työnantajia arvioitiin muun muassa työnhakuprosessin, perehdytyksen, työtehtävien mielekkyyden ja tasapuolisuuden perusteella.

Vuoden kesätyöntekijä 2017 on Destian Jonne Ruopsa

Parhaiden työnantajien lisäksi palkittiin vuoden kesätyöntekijä. Aloitteellisuus sekä omatoimisuus siivittivät Destiassa työskennelleen Jonne Ruopsan voittoon.

Vuoden kesätyöntekijän valinta pohjautui kampanjassa mukana olleiden kesätyönantajien suosituksiin omista työntekijöistään. Kaikki ehdokkaat saivat osakseen useita hyviä ominaisuuksia ja erinomaisia perusteluja. Voittajan valitsi Vastuullinen kesäduuni
-kampanjan yhteistyökumppani Oikotie Työpaikat.

Taloudellinen tiedotustoimisto TATin ja T-Median luotsaamaan Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjaan osallistui tänä vuonna ennätykselliset 371 työnantajaa, jotka tarjosivat yhteensä yli 55 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.

Kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuivat kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja työtodistus. Vuoden 2017 kampanjan pääyhteistyökumppanit ovat Telia, Nokia, Destia, S-ryhmä, Opteam, Varma ja Oikotie Työpaikat. www.kesaduuni.org.