Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia

1.2.2018

(KORJAUS JA LISÄYS pe 2.2. klo 10.00: Energiateollisuuteen syntynyt neuvottelutulos ja ylityökielto peruttu, katso lopputeksti) Jytyn liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan 1.2. kuusi yksityisalojen neuvottelutulosta: neuvonta-alan runkosopimuksen, FABA osuuskunnan ja Viking Genetics Finland Oy:n sopimuksen, Suomen riistakeskuksen sopimuksen, Suomen metsäkeskuksen sopimuksen, yleissopimuksen ja Partiotyönantajien sopimuksen.

Sopimuksettomassa tilassa Jytyn julkisilta aloilta ovat kunta-alaa koskeva kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus, teknisten sopimus ja kirkon virka- ja työehtosopimus.

Jytyn yksityisilta aloilta sopimuksettomassa tilassa ovat AVAINTA ry:n työehtosopimus AVAINTES, Energiateollisuuden toimihenkilöiden sopimus, Kevan sopimus, Seure henkilöstöpalvelut Oy:n sopimus, Työterveyslaitoksen sopimus, yksityinen opetusala, yksityinen sosiaalipalveluala, yksityinen terveyspalveluala ja yksityisten ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten sopimus.

Sopimuksettoman tilan aikana sovelletaan vanhan työehtosopimuksen määräyksiä siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on solmittu. Tätä kutsutaan jälkivaikutukseksi.

Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvollisuutta, mikä tarkoittaa, että työtaistelut eli lakot ovat mahdollisia.

Neuvottelutulokset ja sopimukset löytyvät Työehtosopimukset-sivuilta.

Ajantasaisesta neuvottelutilanteesta kerrotaan Sopimusneuvottelut 2017-2018 -sivulla.

Energia-alan toimihenkilöille neuvottelutulos ja ylityökielto perutaan

Energia-alan toimihenkilöille on syntynyt neuvottelutulos alan uusista työehdoista. Uuden sopimuskauden kesto on 1.2.2018 – 31.1.2020. Neuvottelutuloksen sisällöstä tiedotetaan myöhemmin lisää, kun liittojen hallinnot ovat ensin hyväksyneet tuloksen.

Alan ylityökielto päättyy myös Jytyn jäsenien osalta välittömästi.

Lisätiedot: Veli Vähämäki, työmarkkina-asiamies ja Arto Vallivaara, työmarkkina-asiamies