Jytyn liittovaltuusto hyväksyi neuvottelutuloksia, työtaistelutoimet uhkaavat laajentua

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn liittovaltuusto hyväksyi perjantaina 16.2. Helsingissä pitämässään kokouksessa kunta-alalla viikko sitten saavutetun ns. yleisen palkankorotuslinjan mukaisen neuvottelutuloksen. Jytyn edustamien yksityissektorin pienempien sopimusalojen neuvottelutuloksista on myös hyväksytty kaikki muut lukuunottamatta yksityistä opetusalaa ja aikuiskoulutuskeskuksia, yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa sekä Kevan ja Työterveyslaitoksen sopimuksia. Niissä neuvottelutulokseen ei ollut päästy valtuuston kokoukseen mennessä. Sosiaali- ja terveyspalvelualalla jatkuu ylityö- ja vuoronvaihtokielto kuten myös yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa. Myös muut työtaistelutoimenpiteet ovat mahdollisia.

Kunta-alan lisäksi muita Jytyn hyväksymiä neuvottelutuloksia ovat Teknisten sopimus, Yleissopimus, Suomen metsäkeskus, Suomen riistakeskus, Neuvonta-ala, Faba osuuskunta ja Viking Genetics, Partiotyönantajat, Kirkon ala, Avaintes sekä Seure henkilöstöpalvelut. Sopimukset ovat olleet kunta-alan sopimuksen tavoin ns. yleisen korotuslinjan mukaisia.

Jytyn liittovaltuusto pitää äärimmäisen valitettavana, ettei yksityisellä opetusalalla eikä sosiaali- ja terveyspalvelualalla ole päästy sopimukseen. Valtuusto vaatii, että neuvottelupöytään palataan mahdollisimman pikaisesti ja sopimus syntyy yleisen linjan mukaisena.

Ylivoimaisesti suurin Jytyn jäsenistöä koskeva hyväksytty neuvottelutulos on Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus (KVTES). Se on voimassa 1.2.2018-31.3.2020. Sopimuksen mukaan tehtäväkohtaiset palkat nousevat 1.5.2018 alkaen 26 eurolla, kuitenkin vähintään 1,25 %. Lisäksi palkkoja korotetaan paikallisella 1,2 %:n suuruisella järjestelyerällä KVTES:n palkkasummasta 1.1.2019 lukien. Sopimuskaudelle sovittu toinen yleiskorotus maksetaan kaikille 1.4.2019 ja sen suuruus on 1 % työntekijän tehtäväkohtaisesta palkasta.

Jytyn liittovaltuuston mukaan oli tärkeää, että sopimukseen saatiin neuvoteltua ns. paikalliseen tuloksellisuuteen perustuva kertaerä, joka maksetaan tammikuussa 2019. Kertaerän suuruus on 9,2 % ja se lasketaan palkansaajan marraskuun 2018 varsinaisesta palkasta.

Jytyn liittovaltuuston mukaan tärkeää on nyt solmitussa kunta-alan sopimuksessa myös se, että palkankorotusten lisäksi neuvottelutulokseen sisältyy useita merkittäviä tekstimuutoksia. Tällaisia ovat mm. palkallinen isyysvapaa, joka piteni 12 arkipäivään entisen kuuden sijaan ja tilapäinen hoitovapaa koskee nyt alle 12 vuotiaita lapsia kun raja ennen oli 10 vuotta.

Lisäksi sopimukseen kuuluu, että sote- ja maakuntauudistuksen valmistelua viedään eteenpäin ns. sote-työryhmässä, jossa on mukana myös Jytyn edustaja. Ryhmä tarkastelee sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden asemaa ja valmistelee vuosina 2018-19 maakuntien tulevaa sopimusjärjestelmää. Maakuntien palvelukseenhan siirtyy vuoden 2020 alusta yli 200 000 henkilöä kuntien ja kuntayhtymien palveluksesta, mikäli sote- ja maakuntauudistus etenee suunnitellulla aikataululla ja tavalla. Varmistus siihen saadaan viimeistään kesäkuussa.

Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen osalta sopimus sisältää korvauksiin 7 %:n korotukset sekä parannuksia edustettavien määrän osalta.

Tarkempaa tietoa sopimusten sisällöistä ja sopimusneuvotteluista liiton nettisivulla www.jytyliitto.fi.

Medialle lisätietoja:
puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi
edunvalvontajohtaja Marja Lounasmaa, puh. 040 594 5872, marja.lounasmaa@jytyliitto.fi

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.