Jyty: Lakon uhka yksityisellä sosiaalipalvelualalla

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimenpiteisiin yksityisen sosiaalipalvelualan työpaikoilla. Uudesta työehtosopimuksesta on käyty neuvotteluja ja työnantajaliitto totesi 15.2.2018 neuvottelut päättyneeksi tuloksettomina.

Julkaistu 16.2. klo 12.00. Lisätty työriidan alaiset tehtävät ja työpaikat 19.2. klo 10.00.

Jyty on jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen lakon uhasta ja työnseisauksesta tänään 16.2.2018. Työtaistelutoimet kohdistuvat isoihin valtakunnallisiin varhaiskasvatuksen toimipaikkoihin, kuten esim. Touhulan päiväkoteihin. Lakon uhka koskee merkittävää määrää varhaiskasvatuksen työntekijöitä. Lakko alkaa 7.3. kello 6.00 ja päättyy 8.3. kello 23.59.

Jytyn tärkeänä tavoitteena neuvotteluissa on ollut saavuttaa kunta-alan palkkatasoa yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Lisäksi tavoitteena on ollut parantaa ns. 0-sopimuksella työtä tekevien (vaihtelevan työajan työsopimukset) työsuhteen ehtoja niin, että kun työaika vakiintuu tietyllä ajanjaksolla, niin se muuttuisi vähimmäistyöajaksi.

Jyty on jo aikaisemmin 8.2. julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle ja kielto jatkuu edelleen.

Jyty on sopimusneuvotteluissa osa Jyty-Pardia-STHL neuvottelujärjestöä (Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty – Palkansaajajärjestö Pardia ja Suomen Terveydenhoitajaliitto).

Työriidan alaiset tehtävät ja työpaikat

Työnseisauksen piiriin kuuluu kaikki alla mainittujen konsernien/yritysten/yritysryhmien varhaiskasvatuksen Suomen toimipisteissä tehtävä työ, joka kuuluu Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piiriin:

•    Touhula Varhaiskasvatus Oy
•    Päiväkoti Aarresaari Oy