Jyty: Emme hyväksy yleisen linjan alittavia palkkaratkaisuja!

15.2.2018

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty valmistautuu työtaistelutoimien koventamiseen sekä kirkon alalla että useilla yksityisillä sopimusaloilla, jotka ovat olleet sopimuksettomassa tilassa jo 1.2. alkaen. Työtaistelutoimien laajentaminen uhkaa tarkemmin yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa, yksityistä opetusalaa ja ammatillisia aikuiskoulutuskeskuksia sekä kirkon alaa.

– Työtaistelutoimia tullaan selvästi koventamaan, mikäli yksityisillä sopimusaloilla ja kirkon alalla ei päästä yleisen linjan, kuten kunta-alan mukaisiin palkkaratkaisuihin, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korosti liittohallituksen kokouksessa Lahdessa 15.2.

Jyty on jo julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle opetusalalle ja aikuiskoulutuskeskuksiin 7.2. sekä yksityiselle sosiaalipalvelualalle 8.2.

– Seuraavana vuorossa ovat lakkovaroitukset ja myöhemmin lakot, mikäli neuvottelut eivät etene ja työnantaja pyrkii edelleen heikentämään työehtoja suhteessa yleiseen linjaan.

Yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla erityisenä tavoitteena on kuroa kiinni palkkaeroja kuntien palkkoihin verrattuna.

– Emme hyväksy erityisesti yksityisen sosiaalipalvelualan julkista sektoria heikompia työehtoja ja palkkausta samoissa työtehtävissä, Pihlajamäki sanoi.

Kirkon sektorilla työnantaja pyrkii selvästi muita aloja heikompaan palkkaratkaisuun ja samalla sopimuskauden irrottamiseen muusta julkisesta sektorista.

– Kirkon sektorilla työskentelevät ansaitsevat muun julkisen sektorin mukaiset palkankorotukset. Vaikka kirkon talous onkin heikentynyt, emme voi hyväksyä kirkon työntekijöiden jatkuvaa työehtojen polkemista ja palkkauksen heikentämistä. Pelkällä hengen voimalla ei elä kukaan, Jytyn puheenjohtaja huomautti.

Yksityisellä opetusalalla ja aikuiskoulutuskeskuksissa tilanne on myös hankala, palkkaneuvottelut eivät etene ja työnantaja on jopa esittänyt heikennyksiä sopimukseen.

– Mikäli neuvotteluissa ei päästä eteenpäin, lakko uhkaa useita yksityisen opetusalan ja aikuiskoulutuskeskusten toimipisteitä, Pihlajamäki päätti.

Jytyn jäsenet työskentelevät yksityisillä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla mm. eri alojen ohjaajina, lähihoitajina, lastenhoitajina, kodinhoitajina ja osastonsihteereinä. Kirkon alalla jytyläiset toimivat puolestaan lastenohjaajina, toimistosihteereinä, seurakuntamestareina, seurakuntapuutarhureina ja erityisammattimiehinä. Yksityisellä opetusalalla jäsenet toimivat esimerkiksi eri alojen ohjaajina, opintosihteereinä, toimistosihteereinä, opettajina ja keittäjinä.

Jytyn liittovaltuusto kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen perjantaina 16.2. klo 12 päättämään kunta-alan ja muiden sopimusalojen neuvottelutulosten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

* Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto. Jyty viettää 100-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2018.