Tuttu kaksikko jatkaa PSI:n johdossa

PSI:n maailmankongressin viimeisenä päivänä, perjantaina, valittiin PSI:lle johtajisto seuraavalle viisivuotiskaudelle, hyväksyttiin toimintaohjelma ja sitouduttiin naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseen.

Tuttu johtokaksikko, puheenjohtaja Dave Prentis (UNISON, Iso-Britannia) ja pääsihteeri Rosa Pavanelli jatkavat PSI:n johdossa. Fipsun edustus PSI:n hallituksessa jatkuu entisellään. Päivi Niemi-Laine (JHL) varsinaisena jäsenenä ja Marjut McLean (Tehy) ja Niko Simola (Pardia) varajäseninä.
Päivään kuului myös liittojen lupaus kansainväliseen sitoumukseen naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Edustajia oli pyydetty pukeutumaan oranssiin.

Miesten osuutta sukupuolten välisessä väkivallan poistamisessa korostettiin monessa puheenvuoroissa ja heitä kehotettiin allekirjoittamaan sitoumus ja toimimaan aktiivisesti väkivallan poistamiseksi. Naiset kokevat väkivaltaa niin kodeissa, työpaikoilla kuin kadullakin. Brasilialainen edustaja korosti rakenteita, jotka kaipaavat muutosta väkivallan ja epätasa-arvon kitkemiseksi. Kansainvälinen kampanja huipentuu ensi vuoden maaliskuussa. Edustajia oli pyydetty pukeutumaan oranssiin.

Puheenjohtaja Dave Prentis lupasi, että PSI käyttää kaikki mahdolliset resurssit väkivallan lopettamiseksi, mutta huomautti, että hän toivoo väkivallatonta elämää niin kaikille rotuun ja sukupuoleen katsomatta.

Kongressin avajaispäivänä suurlähettiläs Terhi Hakala kuvaili Tehyn järjestämillä tervetuliaisvierailulla Geneveä kaupungiksi, joka kantaa kaikkea maailmantuskaa hartioillaan. Kaupungissa päämajaansa pitävätkin monet ihmisoikeuksia ajavat järjestöt YK:sta ILOon (Kansainvälinen työjärjestö).

PSI:n maailmankongressi toi oman näkemyksensä maailmantuskasta Geneven laajoille hartioille, mutta myös toivoa ja työkaluja taakan keventämiseksi.

Kongressin aikana edustajat saivat kuulla tarinoita räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista, työntekijöiden oikeuksien polkemisesta, ay-toimijoiden vangitsemisista ja sensuurista. Turkkilainen kongressiedustaja Gonul Erden kertoi maansa tilanteesta, jossa moni ay-kollega on joutunut lähtemään maanpakoon.

– Kollegat on tuomittu vankeuteen ay-toimintansa vuoksi, ja ovat siksi lähteneet maanpakoon. Haluan, että ne kollegat, joilla on vaikeaa toimia omissa maissaan, saavat tuke ja PSI tunnustaa heidän tilanteensa.

Muun muassa Turkin ja Egyptin kongressiedustajat jättivät kiireelliset julkilausumat, joissa pyydettiin tukea ja solidaarisuutta PSI:ltä ay-kollegoille, joita on pidätetty tai he ovat hallitustensa vainoamia.

Puheenjohtaja Dave Prentis ylisti loppupuheessaan hyväksyttyä toimintaohjelmaa, jossa ihmisyys on asetettu ennen voitontavoittelua.
- Pyrimme kurottamaan korkealle tähtiin jopa epätoivoisissa oloissa. Ajat ovat hankalia, mutta voittojakin saadaan. Tässä salissa on sankareita. Voitto julkiselle sektorille, sen työntekijöille ja PSI:n työntekijöille, hän päätti.

Teksti Maarit Uusikumpu