Toukokuussa työttömyysetuus maksettiin alennettuna 130 000 henkilölle

26.6.2018

Aktiivisuusehdon täytti toukokuussa 2018 useampi kuin sen olisi täyttänyt toukokuussa 2017. Toukokuussa 132 500 henkilöä sai työttömyysetuuden alennettuna, koska he eivät olleet täyttäneet aktiivimallin aktiivisuusehtoa. Heistä 85 957 sai Kelan maksamaa työttömyysetuutta ja 46 588 työttömyyskassojen maksamaa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Aktiivisuusehto täyttyy, jos työtön on 65 maksupäivän mittaisen tarkastelujakson aikana 18 tuntia palkkatyössä, ansaitsee yrittäjätuloa 241 euroa tai on 5 päivää TE-palveluiden järjestämässä työllistymistä edistävässä palvelussa.

Työttömyysetuuden saajien määrä oli toukokuussa 2018 pienempi kuin toukokuussa 2017. Kelasta työttömyysetuutta sai 221 982 henkilöä, joka on 6 % vähemmän kuin toukokuussa 2017. Ansiosidonnaista päivärahaa sai 126 626 henkilöä, joka on 15 % vähemmän kuin toukokuussa 2017.

Lue lisää: http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/toukokuussa-tyottomyysetuus-maksettiin-alennettuna-130-000-henkilolle