Metropolia aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut

26.2.2018

​Ammattikorkeakoulu aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut 5.3.2018. Metropolian valtionrahoitus on vähentynyt koulutukseen kohdistuneista merkittävistä leikkauksista johtuen yhteensä noin 27 miljoonaa euroa (26 prosenttia) vuodesta 2013 lähtien. Metropoliassa on jo aiemmin tehty mittavia sopeuttamistoimia. Sen tilinpäätösten tulokset ovat olleet positiivisia lukuun ottamatta vuoden 2017 tilinpäätöstä.

Ammattikorkeakoulun taloudellinen tilanne on edelleen tiukka nyt ja tulevina vuosina. Yt-neuvottelujen tavoitteena on löytää ratkaisuja, joilla turvataan Metropolian toiminnan laatu, tuloksellisuus ja kilpailukyky korkeakoulukentällä.

Metropolian osalta käynnistettävät koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintamenettelyt saattavat kokonaisuutena johtaa enintään 80 henkilön irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen. Lomauttamisuhka koskee koko henkilöstöä.

”Koulutetuista osaajista on nyt suuri pula pääkaupunkiseudulla. Tästä syystä ammattikorkeakoulujen rahoitusta tulisi pikaisesti kasvattaa palauttamalla korkeakouluindeksi ja huomioimalla eri koulutusalojen väliset kustannuserot”, toteaa Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola.

Metropolian henkilöstömäärä on noin 1 000