Kilpailukykysopimus leikkaa puolen miljoonan suomalaisen lomarahoja

​Kilpailukykysopimus leikkaa valtion ja kuntien työntekijöiden lomarahoja 30 prosenttia vuosina 2017–2019. Leikkaus koskee yhteensä 0,5 miljoonaa kuntien, kirkon ja valtion työntekijää.
Maan hallituksen vaatimus tasapainottaa Kilpailukykysopimuksen kikyn kautta julkista taloutta ja tukea erityisesti vientisektoria johti ikävä kyllä siihen, että epäoikeudenmukaisesti julkisen sektorin työntekijöiden ostovoima supistuu muita aloja enemmän määräaikaisen lomarahaleikkauksen seurauksena.

On hyvä muistaa, että hallituksen vaihtoehtona kikylle oli pakkolakipaketti, joka olisi mm. lyhentänyt julkisen sektorin pisimpiä vuosiomia 38 päivästä 30 päivään, tuonut sairausajan karenssin (1. sairauslomapäivä palkaton ja seuraavien kahdeksan pienentyminen 80 %:iin), muuttanut arkipyhät palkattomiksi ja leikannut ylityökorvauksia.

Lue lisää Ylen verkkosivuilla olevasta jutusta seuraavasta linkistä: http://yle.fi/uutiset/3-9634570