Kikyn kattavuus yli 90 prosentin:Keskituloisen verotus kevenee 0,6 %-yksikköä

​Kilpailukykysopimuksen kattavuuden nouseminen yli 90 prosentin keventää lisää palkansaajien verotusta vuonna 2017. Nyt laukeava sadan miljoonan euron lisäkevennys mukaan luettuna keskituloisen 3 305 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti alenee 0,6 prosenttiyksikköä 31,1 prosentista 30,5 prosenttiin.

Keskituloisen nettopalkan ostovoima paranee 0,7 prosenttia. Tämä tarkoittaa keskituloisen palkansaajan ostovoiman kohentumista noin 200 eurolla ensi vuonna.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen lupaaman lisäporkkanan laukeamista hyvänä lisänä jo alunperinkin myönteiseen kevennyslinjaan.

- Hyvästä kevennyksestä tulee vielä vähän parempi. Nyt palkansaajien ostovoimanäkymä ensi vuodelle on jo aika lupaava äärimaltillisen palkkalinjan jatkumisesta huolimatta.

- Hallituksen veroporkkana on kantanut hyvää hedelmää, kun kikyn kattavuus on saatu nousemaan jo yli 90 prosenttin.

- Oletamme myös luvatun lisäkevennyksen kohdistuvan hallituksen kiky-linjauksen ja budjettiehdotuksen kevennysten mukaisesti kaikille palkansaajille.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen vero- ja maksumuutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 0,8 prosenttia ja hintatason 1,0 prosenttia vuonna 2017.