10 kysymystä ja vastausta keskiviikon 25.4. varhaiskasvatuksen mielenosoituksesta

Askarruttaako sinua jokin asia liittyen keskiviikon mielenosoitukseen? Tältä sivulta löydät kysymyksiä ja vastauksia, joissa käydään läpi sinun kannaltasi tärkeimmät asiat. Mikäli jokin asia jäi edelleen askarruttamaan, ole yhteydessä.

1. Mistä keskiviikon 25.4. mielenosoituksessa on kyse?

Eduskunta päättää keväällä 2018, tuleeko Suomeen uusi varhaiskasvatuslaki. Hallituksen ajama laki unohtaa lastenhoitajien ammattitaidon, uhkaa tuhansien alan ammattilaisten työpaikkoja ja vie ammattikorkeakoulussa opiskelleilta, Jytyn keskeisiä ammattialoja edustavilta sosionomeilta oikeuden tehdä lastentarhanopettajan työtä. Jyty vaatii, että laki ei tule voimaan nykymuodossaan. Lain valmistelussa on Jytyn mielestä otettava aikalisä.

Uuden varhaiskasvatuslain tavoitteet ovat kannatettavia, mutta valitut keinot ovat ongelmallisia. Lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) sekä muun Uudenmaan alueen varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18.

Jyty on liittohallituksensa päätöksellä mukana mielenosoituksessa ja kehottaa kaikkia pääkaupunkiseudun alueella varhaiskasvatuksen sektorilla työskenteleviä jäseniään osallistumaan.

2. Onko Jyty mukana mielenosoituksessa?

Jyty on liittohallituksensa päätöksellä mukana mielenosoituksessa ja kehottaa kaikkia pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan alueella varhaiskasvatuksen alalla, julkisella tai yksityisellä sektorilla työskenteleviä jäseniään osallistumaan.

3. Miksi Jyty on mukana mielenosoituksessa?

Hallituksen ajama laki unohtaa lastenhoitajien ammattitaidon, uhkaa tuhansien alan ammattilaisten työpaikkoja ja vie ammattikorkeakoulussa opiskelleilta, Jytyn keskeisiä ammattialoja edustavilta sosionomeilta oikeuden tehdä lastentarhanopettajan työtä. Jyty vaatii, että laki ei tule voimaan nykymuodossaan. Lain valmistelussa on otettava aikalisä.

4. Onko kyseessä lakko?

Kyseessä ei ole lakko. Kyse on mielenosoituksesta, joka on suunnattu hallituksen esittämiä työehtojen heikennyksiä ja sopimusoikeuden rajaamista vastaan. Jytyläiset osallistuvat mielenosoitukseen omalla ajallaan.

5. Onko Jytyn jäsenillä oikeus osallistua?

Mielenosoitus ei miltään osin kohdistu voimassa olevaan työehtosopimukseen tai sen määräyksiin eikä se siksi ole työehtosopimuslaissa kielletty työtaistelutoimenpide tai laiton lakko.

Työntekijällä on oikeus poistua työpaikalta mielenosoitukseen ilman seuraamuksia. Työnantaja voi kuitenkin pidättää työntekijän palkan poissaoloajalta.

Viranhaltijoilta oikeus osallistua muita kuin virkaehtosopimusasioita koskeviin työtaistelutoimenpiteisiin on lainsäädännöllä poistettu. Virkasuhteessa oleva ei siis voi mielenosoitukseen työaikanaan osallistua.

6. Onko jokaisen jäsenen pakko osallistua mielenosoitukseen?

Ei ole. Osallistuminen on vapaaehtoista ja jokainen voi itse päättää osallistumisestaan (pl. virkasuhteessa olevat). Suomen lainsäädäntö takaa työntekijälle oikeuden osallistua mielenosoitukseen, mutta osallistuminen ei ole pakollista.

7. Tuleeko jäsenelle vaikeuksia mielenosoitukseen osallistumisesta?

Ei tule. Työntekijöillä on oikeus osallistua mielenosoitukseen (pl. virkasuhteessa olevat). Jyty on ilmoittanut keskitetysti työnantajille osallistumisesta mielenosoitukseen ja tämän lisäksi yhdistykset ja luottamusmiehet ovat olleet paikallisesti yhteydessä työnantajiin. Työntekijän tulee kuitenkin myös itse ilmoittaa lähiesimiehelleen olevansa poissa töistä mielenosoituksen ajan.

8. Korvaako Jyty jäsenilleen ansiomenetystä mielenosoitukseen osallistumisen ajalta?

Ei korvaa. Jytyläisillä (pl. virkasuhteessa olevat) on oikeus osallistua mielenosoitukseen omalla ajallaan.

9. Miten pääsen Helsingin mielenosoitukseen keskiviikkona?

Jyty suosittelee saapumaan paikalle mielenilmaukseen julkisilla kulkuneuvoilla, . Emme korvaa tapahtumaan osallistuneiden matkakuluja.

10. Mistä saa parhaiten ajantasaista tieto mielenosoituksesta?

Jyty lähettää jäsenilleen tietoa sähköpostitse, mutta ajantasaisin tieto löytyy Jytyn nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Seuraa Jytyn tiedottamista nettisivujen ja sosiaalisen median välityksellä, jotta saat tiedon muun muassa tarkasta kokoontumispaikasta eduskuntatalon edustalla.