Eduskuntavaalit 2015

Suomen kansa on valinnut uuden eduskunnan 19. huhtikuuta 2015. Kansanedustajista naisia on 83 ja miehiä 117. Naisten määrä väheni edellisiin vaaleihin verrattuna kolmella. Vaalien kotimaan äänestysprosentti oli 70,1. Edellisissä vuoden 2011 eduskuntavaaleissa luku oli hieman korkeampi eli 70,5.

Puolueiden kannatusprosentit ja edustajapaikat jakaantuvat seuraavasti: Suomen Keskusta 21,1 % (49), Perussuomalaiset 17,6 % (38), Kansallinen Kokoomus 18,2 % (37), Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 16,5 % (34), Vihreä liitto 8,5 % (15), Vasemmistoliitto 7,1 % (12), Suomen ruotsalainen kansanpuolue 4,9 % (9), Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 3,5 % (5), Ahvenanmaalle 1 paikka.

Jytyläisten ehdokkaiden äänimääriä

Jytyläisiä eduskuntavaaliehdokkaita oli kaikkiaan 13. Heidän äänimääränsä ei riittänyt kansanedustajapaikkaan. Ääniä heille kertyi alustavan laskennan mukaan seuraavasti:

Liisa Ahonen (Kristillisdemokraatit), Mikkeli, Kaakkois-Suomen vaalipiiri 317 ääntä; Taija Hakola (Kokoomus), Kauhajoki, Vaasan vaalipiiri 480 ääntä; Ella Kiljunen (SDP), Kajaani, Oulun vaalipiiri 743 ääntä; Raisa Kinnunen (SDP), Petäjävesi, Keski-Suomen vaalipiiri 182 ääntä; Sari Kyllönen (Vasemmistoliitto), Kajaani, Oulun vaalipiiri 1191 ääntä; Eija Moisio (SKP), Ylöjärvi, Pirkanmaan vaalipiiri 64 ääntä; Sandra Nestorova, (Vihreät), Vaasa, Vaasan vaalipiiri 174 ääntä; Eliisa Panttala (Perussuomalaiset), Teuva, Vaasan vaalipiiri 1026 ääntä; Jarmo Pippola (Kristillisdemokraatit), Joensuu, Savo-Karjalan vaalipiiri 127 ääntä; Petteri Salmijärvi (Keskusta), Salla, Lapin vaalipiiri 547 ääntä; Tommi Tapiainen (Vihreät), Jämsä, Keski-Suomen vaalipiiri 466 ääntä; Mikko Valtonen (SDP), Lappeenranta, Kaakkois-Suomen vaalipiiri 980 ääntä; Kaija Viljakainen (Keskusta), Pieksämäki, Kaakkois-Suomen vaalipiiri 1796 ääntä.

Jyty onnittelee kaikkia kansanedustajiksi valittuja ja kiittää ehdokkaana olleita. Näin demokratia toimii!

Lisää vaalituloksista www.vaalit.fi

>Keskusta (2)